tisdag, mars 21, 2006

Mina Uppdrag

I dag har jag varit på facklig kurs hela dagen där vi har läst lagar och paragrafer och gått igenom LAS = Lagen om anställningsskydd och läst på kommunals avtal när de gäller vår anställningsskydd. De är en tung bit och de är inget man lär sig på en dag, men de är viktiga saker att värna och skydda. Det finns de som vill luckra upp arbetsrätten om de får chansen.

Detta får mig och tänka på mina uppdrag jag har tagit på mig och jag ska berätta lite om de. Vi börjar med Kommunaluppdraget.

Fackombud: Jag är en av två fackombud på min arbetsplats, jag har ansvar för mina arbetskamrater på natten. Det är ett svårt uppdrag tycker jag eftersom jag inte kan säga att jag är 100 % insatt. Jag lär mig saker hela tiden och läser på facktidningen när den dimper ner i brevinkastet. Jag tycker dock att vi kunde ha mer möten än vad som är fallet, vi träffas bara på utbildningarna i stort sett. Men man kan alltid ringa och fråga sektionen om de är nått man undrar över. Sen har jag hjälp av det andra ombudet som sitter som utbildningsansvarig i sektionen. Sen i onsdags är jag med i Valberedningen också och de ska bli spännande.

Johansfors IF: Sitter som ledamot sen tre år tillbaka i JIF´s styrelse. Ett roligt uppdrag där vi träffas en gång i månaden och tar beslut om verksamheten som bara ha fotboll på programmet och allt som hör till det. Inte mycket politik här utan här behandlar vi andra frågor med :-)

Vänsterpariet: Sitter i styrelsen här i Emmaboda där vi träffas en gång i månaden och de blir mer ju närmare valet vi kommer. Jag har ju skrivit på bloggen tidigare om politik och jag brinner verkligen för att diskutera med andra och föra fram mina åsikter. Har alltid varit intresserad av politik och jag minns hur jag retade gallfeber på en del ungmoderater i MUF när jag gick på högstadiet och gymnasiet. De blev inte av med mig utan jag sa mina röda åsikter så de till slut tröttnade och gick.

Det är mina uppdrag men sen tillkommer andra åtagande som att ta hand Tornado, hunden, som skänker stor glädje i mitt liv, vara kontaktperson åt en kille som behöver lite stöd, fast han stödjer mig ibland så de är ömsesidigt så vi har kul ihop. Han är lika sporttokig som mig

Det var lite om mina åtagande som jag sysslar med om dagarna, så mitt liv är berikat tycker jag. Sen finns de alltid plats för Hammarby också, så jag trivs med livet.

3 kommentarer:

Patrik Renfors sa...

Det är kul att se att du har fackliga uppdrag, det berikar våra politiska åsikter.

mvh
Patrik
Vänsterpartist och fackligt aktiv i Metall på SSAB:s järnbruksklubb på avd. 22.

Nicke Grozdanovski sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Nicke Grozdanovski sa...

Du har rätt i att de berikar vår politiska åsikter att vara aktiv i facket. Dessutom är de viktigt att vi vänsterpartister får in en fot i denna sossedominerande värld och visa att de är fler partier som värnar om facket.