tisdag, maj 30, 2006

Centerns avkall

Ibland har man rätt ibland inte och ibland kan man säga va vad de jag sa, men att jag skulle få rätt så snabbt det trodde jag inte. Det handlar naturligtvis om Centerpartiet, detta märkliga parti som tar sina små men ibland stora steg högerut. Jag rangordnade alla partierna utefter vad jag tyckte om de på min blogg och de skedde den åttonde maj (läs gärna) Där skrev jag om centerpartiet bl a. ”Maud Olofsson har dragit partiet högerut och sitter numera i knä på Svenskt näringsliv. Nu väntar vi bara på nästa avkall. Den om kärnkraftens avskaffning som ungdomsförbundet vill kasta i papperskorgen och bli kärnkraftskramare som de andra borgerliga partierna redan är” I går skedde de. Centern slopar avvecklingen av kärnkraften. De vill byta strategi säger de men det innebär bara att man sätter sig i högerburen tillsammans med de andra partierna. Nu har borgarna ”enats” i en av sina svåraste frågor där de är oense om och Svensk näringsliv med Urban Bäckström i spetsen jublar i höga skyn .

Det som är slående att de är helt plötsligt missnöjda med samarbetet med socialdemokraterna och vänsterpartiet. Varför gjorde de upp med våra partier överhuvudtaget om de nu blev så hemskt? Nej Centern har tappat all trovärdighet under Maud Olofssons ledning. Jag undrar verkligen vad förre partiledaren och miljöministern Olof Johansson och de andra tycker om de, speciellt då Greenpeace generalsekreterare Lennart Daléus som engagerade sig mycket för avvecklingen av kärnkraften. Jag hoppas verkligen att Centern blir så små som möjligt och gärna t o m åker ur riksdagen i valet i september så att de inte får någon inflytande i svensk politik efter valet.

1 kommentar:

tomasrj sa...

...Det finns ingen splittrad center, det finns bara en center - och det är vi. Alla andra är lite till höger eller lite till vänster. Vi vill inte bara stå i mitten och vela med ett ben åt höger och ett ben åt vänster, utan vi vill stå extremt i mitten.

Texten kommer från en sketch av Hasse och Tage 1973 men är ganska aktuell ändå. Mer om sketchen hittar du här.