fredag, maj 19, 2006

Dagen efter ESC-semifinalen










HARI MATE HARI-
BOSNA I HERZEGOVINA













ELENA RISTEVSKA- MAKEDONIA

LORDI- SOUMI










Även jag tittade på Eurovision festivalen i går. Tycker faktiskt att den tävlingen är bättre nu än va de var förut. Nu är de många olika musikstilar som är med och de gör att de blir mer intressantare att följa. Sen att vissa tar de på blodigt allvar gör de ännu roligare. Som alla andra hade jag mina favoriter, nämligen tre stycken låtar som alla gick vidare. Låtar som är så olika men ändå berör mig in i djupet. Jag till och med röstade på alla tre bidragen så jag är lite, lite delaktig i deras avancemang. :-) Yhheeeaaa

Makedonien- Eftersom mina rötter är från det landet så är de en favorit. Men låten är bra också. En svängig och syndig låt som är lätt och nynna och som sätter sig i läpparna som man kan sjunga till sin blivande flickvän ”Dance with me, Nininana Sing with me, Nininana I wanna be with you, I wanna give it to you” Kan inte sägas på ett bättre sätt tycker jag. Man blir glad av låten och vill dansa hela natten

Finland- Som en gammal hårdrockare så älskar man Lordi. Tycker verkligen att de är som katt bland hermeliner. De passar ju inte i dessa sammanhang, eller? Jodå, visst gör de de. De behövs monster som rockar loss i ESC bland alla tuttar och bringor. Dessutom är de en bra låt som även de sätter sig i minnet och skulle inte låten sätta sig så lär gruppen Lordi bli ihågkomna av alla i Aten. Rock on

Bosnien- Kontrast till Lordi. Tung ballad som sätter sina spår. Antingen är man glad och kär då blir man glad av låten Lejla eller så är man olyckligt kär och då kommer tårarna. Jag älskar den låten lika mycket som jag älskar de ovanstående två. Dessutom har ju mannen som sjunger en väldigt bra röst som når ända in.

Fanns ju andra bra låtar i semifinalen och en del stolpskott, men så är de med musik. De jag gillar kanske ogillas av andra och tvärtom. Men en del ser inte humorn och parodin i vissa bidrag och tar de allvarligt. Den biten gillar jag inte utan för mig är ESC humor i högsta grad blandad med glädje och fest. Kul o se alla uppträddande och arrangemang på scenen. Det är ju en föreställning och vissa speglar på sex och naket, andra har andra arrengemang. Har svårt att bli upprörd av att de är mycket hud på scenen. Det finns andra saker att bli upprörd över tycker jag i livet. Vi ska kunna tåla att se blottad hud utan att trilla av stolen. Det är då när vi inte gör de som de inte blir lika dramatiskt och omtalat att visa mycket hud på scen. Därmed inte sagt att man ska dansa eller sjunga helt naken på scenen, men de hoppas jag ni förstår :-)

Önskar mina tre favoriten lycka till i morgondagens final, hoppas någon av dessa vinner :-)

Inga kommentarer: