torsdag, juni 29, 2006

Feminism och självförsvar

Enligt ett vänsterparti förslag, som ingår i 14 punkter för en likvärdig skola, ska tjejer lära sig självförsvar från och med sjuan och uppåt medan killarna ska läsa om feminism. På så sätt får samhället en befolkning av kvinnor med stort självförtroende och en befolkning av män som lär sig om hur kvinnor funkar. Första tanken sa mig NEJ tack till självförsvar däremot JA till feminism i skolan. Andra tanken sa varför inte och tredje tanken sa JA till bägge, fast jag vill nog ändra begreppen till kampsports träning för kvinnor och jämställdhetslära för män. Men egentligen är de sorgligt att de ens ska behövas sådana förslag som borde vara självklart att man tar hänsyn till varandra och inte gör varandra illa. Men tyvärr är inte vårt samhälle på alla punkter sådant i dag utan vi människor måste lära oss att freda sig mot individer från vår egen art.

Varför har samhället blivit kallare och råare? Vi får veta genom media att våldet ökar och att empatin saknas i samhället. Nu har jag personligen haft en sådan tur genom året att jag aldrig råkat ut för eller varit med om våld eller andra liknande tråkigheter i mitt snart 34 åriga liv. Jag har haft en sanslös tur eller har jag valt mina vänner och mitt liv? Jag tror nog att de är en kombination. Man kan aldrig gardera sig mot våld, det oprovocerade våldet finns där och de är svårt att skydda sig ifrån så tur måste man ha. Däremot kan man ju försöka undvika att hamna i sådana situationer där risken för våld är överhängande. Man behöver inte ”mucka” med andra, man behöver inte säga saker och ting som kan provocera, man behöver inte visa sin ”tuffhet” på andras bekostnad. Tuffhet och framåtanda mäts på andra sätt.

Respekten för andras olikheter och åsikter är en viktig del av vårt samhälle. Alla kan inte tänka som jag gör, däremot är de min rättighet att bli respekterad för den man är likaså jag måste respektera den andre för vad den är. Jag har den inställningen att man kan respektera alla. Vi måste mötas med ord och inte med påkar och knivar. Jag tror de är t ex. lättare att så ett frö av tvivel i en nazist hjärna med ord än att banka fram den med nävarna. Våld föder våld, det är onekligen så. Men då är nästa fråga om min motpart är intresserad av mina ord och det är inte säkert men de är nästa steg om de är värt att diskutera med en som inte vill höra. Sen kan tyvärr ord också utlösa våld, så det är inte så enkelt tyvärr.

Sammanfattningsvis så tror jag mer på ord än att lära sig självförsvar i skolan, men nu är de tyvärr så att ord inte alltid räcker till eller kan användas. De är inte lätt att prata omkull en våldtäktsman som är på gång att våldta dig, då är de bra att kunna försvara sig. Därför är jag beredd att stödja att kvinnor får lära sig kampsporter i skolan och att män samtidigt får lära sig om jämställdhet. Fast man för aldrig glömma att även killar och män utsätts för våld uti samhället, så egentligen borde alla lära sig självförsvar, men jag tror att man får börja med ord och diskussioner så att massor av frön i killar och tjejers hjärnor blir till kunskapsträd om hur man ska vara mot varandra byggd på respekt och människovärde.

För killarnas del får de lära sig om jämställdhet och moral. Man får diskutera om hur kvinnoidealen ser ut idag och hur media och reklamen påverkar denna syn. Men de ska också få en bild av att med denna kvinnoideal följer ett mansideal som bygger på samma principer och värderingar. Man dömer och värderar människor pga. hur de ser ut oavsett kön. Det är viktigt att förmedla budskapet att alla duger och är värda respekt oavsett hur de ser ut. Alla strävar vi efter en bättre tillvaro fritt från våldtäkter och andra typer av våld.

Inga kommentarer: