torsdag, juni 08, 2006

Nu eller aldrig

Det är med bestörtning och lite ont i magen som jag tar del av ungdomarnas val i aftonbladets och lunarstorms ”Ungt Val” där Sverigedemokraterna är tredje största parti i deras internet omröstning om partisympatierna. Ungdomar mellan 15-21 år har fått säga vilket parti de sympatiserar med. Sverigedemokraterna får 11,9 % av ungdomarnas röster, en skrämmande siffra tycker vi. I min kommun Emmaboda är de betydligt större med 17,9 %. Vi ifrågasätter inte ungdomarnas möjlighet till val, det är en demokratisk rättighet att kunna välja och fatta egna beslut. Det som är skrämmande är att Sverigedemokraternas politik går ut på människors fördomar och främlingsfientlighet och att de attraherar ungdomarna idag.

Nu är det dags för oss på den andra sidan att ta tag i detta. vi vet att många föredrar att tysta ner, att inte ge dem utrymme i debatten men vad de inte har förstått att de ändå når ungdomar och andra på annat sätt. De hittar sitt speciella utrymme för sina budskap. Det går inte att stillatigande se på och låtsas som inget har hänt när extremhögern vinner mer mark på våra ungas bekostnad. I dessa dagar har de fått all positiv uppmärksamhet i och med valresultatet. Det ser man om inte annat på deras hemsida där de är ett lyckorus över valresultatet. Vad hjälpte de då att tiga ihjäl dem? Men framför allt? Vad är de vi är rädda för? Vi som står för alla människors lika värde, som inte generaliserar människor, vi som står för humanism och för det mångkulturella samhället har alla kort på bordet och all argument på vår sida mot de främlingsfientliga krafterna. Vi måste stå upp för våra nya invandrande medmänniskor och se vilken tillgång de är för vårt land, liksom de utflyttande svenskar som bor utomlands är för sina nya hemländer.

Till alla ungdomar som sympatiserar med Sverigedemokraterna vill jag vädja och be er tänka en extra gång på vad de egentligen står för. Vill ni verkligen ha ett samhälle som är kallt och bygger på intolerans mot andra folkslag? Vill ni ha ett samhälle som bygger på misstänksamhet som bygger på att alla inte är mycket värda. Om ni inte vill det, så ska ni nog tänka om och välja andra vägar än det som Sverigedemokraterna har att erbjuda. Där har skolan en stor uppgift att fylla och det tror jag de gör i de allra flesta fall. Att motverka främlingsfientlighet kräver många åtgärder från många olika instanser, allt från hemmet skolan till föreningslivet. Alla måste vi hjälpas åt.

Vi måste mötas på alla plan invandrare och svenskar. Det är så kontakter byggs och de är så toleransen och förståelsen för varandra skapas. Båda ska självklart behålla sin kultur så länge de förenligt med svenskt lag. Det är det mångkulturella samhället bygger på enligt mig. Det handlar om att värna om sin kultur men även ta tills sig från den andres kultur. Tillsammans är vi starka och tillsammans bygger vi vårt vackra Sverige.

16 kommentarer:

Erik Almqvist sa...

Vill ni verkligen ha ett samhälle som är kallt och bygger på intolerans mot andra folkslag? Vill ni ha ett samhälle som bygger på misstänksamhet som bygger på att alla inte är mycket värda.

Nej absolut inte! Det är därför jag är sverigedemokrat.

Erik Almqvist sa...

...för att utveckla lite:
Det är NI på vänsterkanten som skapat lagar som diskriminerar folk pga etnicitet. Se bara diskrimineringslagen som kan åberopas enbart förutsatt att man har icke-svensk bakgrund eller tillhör en sexuell minoritet.

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att ni värderar människor olika mycket beroende på etnicitet och sexuell läggning.

Nicke Grozdanovski sa...

Det är märkligt hur du kan vända på mina argument mot er till att bli dina mot mig? Du kan väl ju inte påstå att svenskar diskrimeners för att de är svenskar i Sverige?

Diskrimineringslagen är till för att minoriteter i vårt land inte ska trängas undan och kränkas i arbetslivet eller t ex. på krogen bara för att de tillhör en minoret i vårt samhälle. Helt förenligt med vårt synsätt om allas likas värde. Så länge rasism och misstänkasamhet mot andra frodas i vårt samhälle måste man ha sådana lagar för jag misstänker att ni sverigedemokrater inte kommer hjälpa till för att skapa bra förutsättngar för alla som bor i vårt land, infödda svenskar som utomfödda människor.

Erik Almqvist sa...

För mig som sd:are är det självklart att lagarna vi har ska ska skydda ALLA medborgare likvärdigt. De diskrimineringslagar ditt parti varit med och stiftat däremot, gäller ju bara folk med viss etnicitet eller sexuell läggning. Dessutom vill v ytterligare utöka dessa lagar så att människor blir ännu mer olika inför lagen beroende på etnicitet. Detta kan du knappast förneka.

Nicke Grozdanovski sa...

Så du menar att du kommer medverka till att invandrare inte diskrimineras eller kränks i arbetslivet eller på t ex. krogen så att vi inte behöver dessa lager?

Erik Almqvist sa...

Jag har inget emot lagar som skyddar folk från kränkning och orättvis behandling (det hade vi redan innan diskrimineringslagarna), men jar kan aldrig stödja en lagstiftning som inte är lika föra alla, oavsett etnisk bakgrund eller sexuell läggning.

Erik Almqvist sa...

Tilläggas bör att jag mycket väl kan tänka mig speciella diskrimineringslagar men att de i sådana fall måste gälla alla, oavsett etnisk bakgrund eller sexuell läggning.

Jag ser det som oerhört paradoxalt att vänstern stiftar lagar mot diskriminering, som i sig är diskriminerande.

Skälet är förstås det enorma godtycket i lagens tolkning och utövning. Skulle man låta även svenskar kunna använda sig av denna lag skulle lagen som sådan urholkas. Som det är idag kan den användas, av minoriteter, som ett vapen mot den svenska befolkningen. Detta är förstås oerhört farligt då det inte bara skapar etnisk diskriminering mot svenskar, utan också spär på motsättningarna mellan etniska grupper.

Nicke Grozdanovski sa...

Diskriminerings lagen innefattar även svenskar som är t ex homosexuella så även svenskar innefattas av lagen och skulle jag som svensk och Hammarbyare diskrimineras pga mitt val av lag av en arbetsgivare som är AIKoare så skulle även en svensk kunna åberopa diskrimineringslagen. Så alla omfattas av den lagen om man på någotsätt blivit kränkt. Det är bara de att de är vanligare att Mohammed blir kränkt pga sitt ursprung och etnisk tillhörighet än Nicke(jag) för att han är Bajare. Med andra ord är de vanligare att invandrare eller andra minoriteter blir kränkta än att en svensk blir i Sverige.

Erik Almqvist sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Erik Almqvist sa...

...skulle jag som svensk och Hammarbyare diskrimineras pga mitt val av lag av en arbetsgivare som är AIKoare så skulle även en svensk kunna åberopa diskrimineringslagen.

Nej det stämmer inte. Du kan läsa diskrimineringslagen här: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20030307.htm

Det räcker inte heller med att lagen enbart kan åberopas av icke-svenskar eller svenskar med annan religion än kristendom, sexuell minoritet eller med funktionshinder. Sedan 2003 gäller även omvänd bevisbörda, dvs den som är anmäld måste bevisa sin oskuld.

Nicke Grozdanovski sa...

Men allvarligttalat. Varför tror du vi har en diskrimineringslag? Det som jag skrev i början att skydda minoritetr och andra som bor i vårt vackra land. Tycker du på fullt allvar att svenskar diskrimineras? Det är inte bara dina måltavlor invandrarna och homosexuella som skyddas utan även de funktionshindrade berörs av denna lag. Ska vi ta undan benen för dessa med? Nej som sagt, så länge de finns rasim och diskriminering så behövs denna lag.

Erik Almqvist sa...

Har du svårt att läsa eller? Jag tycker det är självklart att vi ska ha lagar som skyddar mot kränkning och orättvis behandling. Jag tycker dock det är helt för jävligt att man från vänsterns sida enbart vill skydda folk med viss etnisk bakgrund, viss sexuell läggning och av viss religion.

Nicke Grozdanovski sa...

Nejdå... vi vill skydda alla som diskrimineras på arbetsmarknaden eller på annat sätt i vårt samhälle. Du motsäger dig själv. Du tycker att man ska ha lagar som skyddar mot kränkning och orättvis behandling, men någon diskrimineringslag vill du inte ha. Hur ska du kunna skydda de utsatta om du inte har en särsklid lag att stödja dig på? Du svarade inte heller på min tidigare fråga. Tycker du verkligen att "vanliga" svenskar diskrimineras? Dessutom tänker inte frågasätta din läskunnighet för den vet jag du har och jag tänker inte sjunka i debattnivån på så sätt. Vi har hittils haft en bra nivå så jag hoppas de kan fortsätta om vi ska fortsätta denna debatt.

Anonym sa...

Hej Nicke mycket bra skrivet till dig Erik undrar jag Är jag infödd svensk mer värd en en som kommer från annat land som bor och jobbar här precis som jag i dina ögon!
Micke

Anonym sa...

en sak till Erik ska inte lagarna skydda dom som diskrimineras det är väl rätt självklart inte ska dom väl skydda dom som diskriminerar?
Micke

Anonym sa...

http://knuff.se/video/klipp/8c67/whos-da-man-zlatan/
kola in dennna video jag känner mig stolt svensk när jag ser den
micke