torsdag, juli 20, 2006

Slut på Semestern

Klockan 2200 i kväll är min semester slut och jag inställer mig till tjänstgöring på vårt natteam i Emmaboda kommun. Ångest eller ej för att semestern är slut är frågan. Jag har mitt svar klart för mig att de inte är någon ångest. Ångest vore att inte ha något arbete att gå till, ingen som hälsar en välkommen tillbaka, ingen som frågar hur du haft de på semestern och framför allt ingen gemenskap som ett arbetslag kan ge.

Vad skönt kan en tycka som inte trivdes på jobbet och de är sant att trivseln är det allra viktigaste. Utan den har du egentligen ingen glädje av ditt jobb mer än pengarna du får i lönekuvertet varje månad och då har du egentligen ingen glädje av den ändå. När ett arbetslag funkar har du vänner för livet. Man går igenom så mycket tillsammans genom jobbet att man nästan kan likna de vid ett äktenskap, Man grälar med chefen tillsammans, man skrattar tillsammans, man löser uppkomna problem tillsammans, nöd och lust kan man säga.

Visst finns de som aldrig upplever detta fast de har ett jobb, människor som är utanför och har svårt att komma in i gemenskapen, människor som känner sig utstötta. Det är hemskt att hamna i den sitsen och det är alla våras skyldighet att se till att alla trivs så bra som möjligt och att de inte ska beror på arbetskamraterna om en människa ska trivas eller inte på sitt arbete. Sen ska man inte vara naiv och tro att alla tycker om alla, men de handlar inte om att man behöver tycka om alla utan de handlar om att ge varandra respekt och uppmuntran.

Ett jobb har man inte förhoppningsvis bara för att få hem en skaplig lön även om den är viktigt och välkommet. Utan den skulle tillvaron inte vara lätt. Men ett jobb har även andra viktiga egenskaper för en människa. Det handlar om att man utvecklas som individ b la. genom jobbet. Arbetsuppgifterna ska stimulera den anställde att bli vetgirig och att lära mer. Arbetet ska få de anställda att växa och få större självförtroende. Men då är de viktigt att man har en chef som uppmuntrar sina anställda till detta till hundra procent. Inte bara då chefen själv vill utan jämt. Man ska komma fram till egna slutsatser och kunna lägga fram sina argument till chefen utan att bli tillsagd att man tänker fel om man kommer till andra slutsatser än vad chefen har. Det är så individen men även gruppen utvecklas. Det borde cheferna ha lärt sig på sina utbildningar att ta till vara personalens kunskaper och erfarenheter

Så nu klockan 22 kommer de som arbetar med mig i natt att hälsa mig välkommen tillbaka och jag hälsar detsamma tillbaka och de känns väldigt skönt att känna sig välkommen. Det är som de forna skolupptakten efter sommarlovets slut. Alla är glada att jag återvänder efter närmare fem veckors semester. De som jobbar nu har man inte sett på fem veckor och då blir de ett glatt återseende och de andra är glada att jag har börjat igen för då kan de gå på sin semester och de är de välförtjänta av.

1 kommentar:

Nicke Grozdanovski sa...

Fast de blev en rivstart i natt, full rulle i 9,5 timma så man visste att man levde :-) Ska sova mer nu men sen är jag ledig i natt och jobbar i morgon och på Söndag :-)