måndag, september 04, 2006

"Allting som ni gör kan vi göra bättre"

Publicerar en insändare från vår Riksdagskandidat Mariann Karlsson, Nybro som jag tycker är bra och tänkvärt i dessa dagar. Därför väljer jag att publicera insändaren på bloggen:


Fredrik Reinfeldt tar till stora ord och lovar sänkta inkomstskatter med 45 miljarder redan nästa år, sänkta arbetsgivaravgifter med 7 miljarder och slopad fastighetsskatt med 30 miljarder Han lovar dessutom att bräcka socialdemokraterna hela tiden. Vad de än lovar att tillföra skolan, vården och omsorgen så ska moderaterna lova lite till. Han tänker inte säga nej till något förslag från dem utan istället föreslå mer. Hur ska det betalas? Är det du som är jultomten Fredrik?

Du har nog aldrig varit arbetslös, Fredrik, eftersom du vill minska bidragen för att göra det olönsamt att vara arbetslös och sjukskriven. Det ska ”löna” sig att arbeta, tycker du. Alla som inte kan eller får arbeta vet att inte blir man rik på bidragen!Även om man jobbar så räcker det att man har en enda liten sjukperiod på några dagar för att ekonomin ska vara katastrofal den månaden. Alla arbetar inte heltid, alla har inte en fet månadslön. För dem kan en karensdag ställa till det ett bra tag framöver. Jag kan försäkra Fredrik och alla andra moderater att alla som lever på bidrag skulle vara överlyckliga om de fick ett jobb istället. Jag känner inte någon som tycker det är roligt att vara bidragsberoende.Enligt moderaten Fredrik så finns det100 miljarder till reformer nästa mandatperiod, som de tänker sätta sprätt på med sänkta skatter. Det han inte har tänkt på är att sänkta skatter ger mindre inkomster till staten. Det är just skatterna som ger oss ett reformutrymme att använda till billigare tandvård, ökade kvinnolöner, fler i arbete i offentliga sektorn, bättre miljö, bättre ekonomi för studenter och barnfamiljer, bistånd m.m, reformer som ledaren för det ”nya arbetarpartiet” och hans kompisar talar tyst om.Det är skrämmande att fastighetsskatten får en så viktig roll i valrörelsen, när det ser ut som det gör i den offentliga sektorn.1/3 av de 30 miljarder som försvinner ska betalas med en kommunalavgift, som naturligtsvis blir billigare för de rika och dyrare för de med sämre ekonomi. Var resten av pengarna ska tas har de ingen aning om, än. Ett korkat förslag är utförsäljning av vinstdrivande statliga företag med ca 50 miljarder om året. Men sedan då, när pengarna är slut och inga vinster kommer in till statskassan?Man kan ju bara gissa att det kanske blir ytterligare försämringar för de som har det sämst. Det finns de som inte räknas i Fredriks och andra moderaters värld- de arbetslösa, de sjuka och de förtidspensionerade, som enligt honom bara är ”bidragsberoende” .Nej, Fredrik, jag betalar hellre den skatt jag jag har, än att jag får det sämre den dagen jag blir sjuk eller arbetslös mot min vilja. Jag vill ha en bättre trygghet, inte en sämre. Jag har inte glömt förra gången ni moderater styrde Sverige. Under de tre åren hann ni med mycket, det har vi alla fått betala för fram till nu. Jag vill inte se att det upprepas!Och varför i hela fridens dar envisas ni med att kalla er för de ”nya” moderaterna? Ni är ju samma gamla skattesänkarparti som förr. Ni för ju samma politik som ni alltid har gjort, att ta från de fattiga för att ge till de redan rika?Nu tar ni efter andras politik men gör den blå och lurar folk att tro att den är röd.Aldrig för mitt liv kommer jag att tro att en undersköterska i äldreomsorgen kommer att få 1000 kronor mer i plånboken om ni vinner valet, vilket jag hoppas att ni inte gör.

Mariann Karlsson, riksdagskandidat för Vänsterpartiet i Kalmar län

Inga kommentarer: