tisdag, september 05, 2006

Valet närmar sig

Med mindre än två veckor kvar till valet så kan man säga att vi i vänsterpartiet har medvind just nu. Opinionsmätningarna går sakta men säkert upp. Torgarbetet går som planerat och de är väldigt trevligt att diskutera. Fast idag var de ju självklart "Leijongate" som diskuterades och visst är det en stor skandal som inträffat. Man har svårt att förstå vidden av det. Samtidigt som man tycker de för jävligt att en valrörelse ska behöva innehålla sådana element som detta tycker man synd om den verkliga gräsrots folkpartister som lägger ner oerhört mycket tid av fritid på något de tror på. Jag tycker inte om deras politik men jag vet hur de är när de blåser snålt. Vi i vänstern har ju varit med om när de blåser snålt och de gäller att ha bra självförtroende för att klara av det. Med detta lämnar jag skandalen för denna gång och tänker inte älta detta mera och låter väljarnas dom falla över folkpartiet den 17 september

Annars var de en flyktingdiskussion som jag hade på torget med en äldre man som tyckte att vi tar in alldeles för mycket flyktingar som kostar pengar och dessa pengar kunde man bygga vägar eller göra nått annat för. Jag svarade att de var ett synisk och skrämmande syn han hade på människor som har kommit till vårt land för att de har varit förföljda och har de svårt i sina hemländer. Jag fortsatte att förklara för honom om alla svenskar som har rest och jobbar utomlands både nu och förr. Men de var givetvis inte samma sak tyckte han, men det är precis vad de är de kontrade jag. Han var aldrig otrevlig eller hotfull utan vi förde en seriös diskussion. Men hans åsikter var trångsynta och egoistiska och helt förkastliga. Vi får nog ingen röst från honom och de är väl bra i sig tycker jag.

Det var lugnt på torget idag. Folk såg jäktade ut och gick med snabba steg mot affären eller från densamma. Inte många stannade till vid mitt bord för att prata politik. Men de är viktigt att synas, att påminna väljarna om att vi finns så de är aldrig förgäves att stå på ett torg.

I morgon ska vi stå på torget igen. Dessutom är de en träff med Östra Småland för en val intervju. Ett viktigt tillfälle att berätta för väljarna om vår politik för ett rättvisare Emmaboda. Som vår valslogan är ”Ett Stenhårt parti som driver mjuka frågor” driver vi de s.k. mjuka frågorna som äldreomsorg, barnomsorg och skola. De är viktiga frågor som vi vill sätta en tydlig vänsterprägel på efter valet.

Sov så gott alla

Inga kommentarer: