söndag, oktober 01, 2006

Genomgång

Idag körde vi hela pjäsen från början till slut för första gången. Innan har vi repat scenvis och lagt grunden för vårt agerande i föreställningen. Men i dag var de som sagt var dags att köra helheten. Hela genomgången tog två timmar och så länge kommer inte föreställningen att ta, utan vi kommer att pressa ner tiden med minst en kvart. Jag tyckte genomgången gick bra, de flöt hyfsat bra för att vara första genomgången. Alla visste när deras scen skulle äga rum och var beredda vid respektive ingång. Ibland var de lite missförstånd i vid vilken utgång man skulle göra sorti efter avslutad scen, men de är sånt som kommer att nötas in. Likaså är de replikerna fortfarande på inlärningsstadiet men de börjar släppa mer och mer för alla. Om någon vecka så kan alla sina repliker utantill och då behöver man inte ha med sig manus på golvet och de är ska faktiskt bli skönt. De kommer att flyta på bättre när man har replikerna i huvudet.

Idag har inskaffat en trumma med trumpinnar till min musikkår scen. Har börjat banka lite på den för att känna mig ett med trumman. Mina repliker är väldigt roliga och publiken kommer att skratta förmodligen, men de gäller att se allvarlig och stolt när man marscherar in med mina två andra kamrater i denna scen. Dessa två gestaltar två andra företeelser som har funnits i Åfors nämligen konsumbidrädet och fotbollsspelaren. En väldig rolig scen

I veckan som kommer så fortsätter repandet med pjäsen men veckan innehåller även förhandlingar med kommunens socialdemokrater om kommunens styre de kommande fyra åren. Första förhandlingen sker på onsdag och jag ser fram emot den. Det kommer att bli spännande att se resultatet av förhandlingarna. Vi har ett stort ansvar att förvalta. Det gäller att vara bestämd men ändå ödmjuk inför detta förtroende man har fått. Jag är övertygad om att både socialdemokraterna och vi i vänsterpartiet kommer komma överens. Ingen av oss har något intresse att försämra för den andre. Det kommer inte att gagna vare sig kommuninvånarna eller våra partier. Jag hoppas och tror att vi kommer att styra med förnuft och respekt för varandra både som samarbetspartner och självständiga partier.

Inga kommentarer: