onsdag, oktober 11, 2006

Teaterarbetet går vidare

I dag är de exakt en månad kvar till premiären av vår teaterpjäs ”I skenet av en glasugn”. Repetitionerna går för fullt om kvällarna och helgerna. Va som har hänt den senaste veckan är att vi finputsar varje scen där vi tar fram kroppsspråket karaktärkänslorna och andra detljer som gör pjäsen levande. Även rekvisitan har till stora delar kommit på plats. Scenografin också, man börjar ana hur publiken kommer att uppleva föreställningen. Jag har dock inte klart än med min musikkårs uniform, men jag letar med ljus och lykta för att hitta någon sådan. Annars har jag tämligen klart för mig hur mina rollfigurer ska vara klädda så rekvisitan ska inte vara något problem.

I morgon ska vi ha ett nytt genomdrag av hela pjäsen där de senaste finputsningarna ska vara med. De ska bli intressant att se hur de olika skådespelarna gör sin rollkaraktär levande och hur de olika scenbyterna funkar. Jag vet att de kommer att funka hur bra som helst för samtliga medverkande. Vi har gjort ett genomdrag innan och då fungerade de bra med scenbyterna och de finns ingen anledning att tro att de inte kommer att funka i morgon. Första genomdraget tog två timmar och morgondagens kommer att vara kortare allt eftersom tempot ökar. Dessutom tillkommer musiken i morgon. Musik har vi haft innan men inte alla musiker samtidigt. Men i morgon ska de alla vara på plats. Vi har fyra musiker i ensemblen som gör som alla andra ett underbart arbete. Vi har ju många som arbetar bakom kulisserna som också måste framhävas. Vi har scenografigrupp, marknadsföringsgrupp, biljettansvariga, kökspersonal som förser oss med mat på helgerna och fika på vardagskvällarna. Alla dessa är så klart viktiga för att arbetet ska fungera.

Idag är jag ledig från teatern eftersom vi har styrelsemöte med partiet här i Emmaboda. Vi ska diskutera vårt möte med Socialdemokraterna förra onsdagen som jag inte har referat ifrån eftersom det inte är klart med något än. Återkommer med resultatet när förhandlingarna är helt färdiga.

Inga kommentarer: