söndag, november 26, 2006

Grand Finale

Eftermiddagens slutföreställning av ”I skenet från en glasugn” var en bejublad föreställning värd en Grand Finale. De var liksom de nio andra föreställningar fullsatt i salongen och vi fick stående applåder efter föreställningen precis som innan.

Ibland förstår man nog inte vad de är man har varit med om. Vi har gjort en dundersuccé som alla är stolta över. Vi har gett publiken en föreställning i glädjens, insiktens tecken. Vi har gett de en minnesvärd föreställning som de kommer att prata om länge. Alla har öst beröm och hyllningar till oss under dessa veckor och de är med hederskänsla som man kan se tillbaka på denna tid projektet har pågått. Man har fått vara med och skapa en pjäs som har bidragit till att lyfta och hedra Åfors. Åfors, den samhälle jag är uppvuxen i och det är en fantastisk känsla att få uppleva. Det har varit fantastiskt att se hur Åfors med sina 300 invånare om man räknar med Eriksmåla har levt upp under dessa månader vi har repeterat och haft föreställning. Hur Åfors folkets hus har sjudit av aktivitet, hur alla vi tillsammans har skapat en Vi-känsla och framtidstro som är jätteviktig för en liten ort som Åfors.

Avslutningsfesten hölls i Smålandshyttan, en restaurang som ligger i Eriksmåla. Eriksmåla är sammanvuxet med Åfors. Där kunde man välja mellan lax eller vildsvin. Jag för min del valde vildsvin och det var så himla gott. De var filéer med brunsås och goda grönsaker. Till förrätt fick vi en god sallad och till efterrätt glass med riven choklad och fruktsallad. Avslutningsfesten var uppsluppen men med lite inslag av vemod. För min del var de sorgligt att behöva ta avsked från varandra för denna gång. Det hölls en del tacktal och alla vi som har deltagit på olika sätt i detta teaterprojekt fick välförtjänta applåder. Vi berättade lite minnen från denna tid och hur vi alla utvecklats som skådespelare och även som människor. Hur mycket erfarenhet och lärdom man har fått med sig i ryggsäcken från detta teaterprojekt. Alla dessa människor man har fått äran av att lära känna. Man har fått många nya vänner under resans gång och det känns väldigt bra. Jag nämner inga vid namn utan ALLA har varit underbara att lära känna och alla är mina vänner.

Nu är denna produktion till ända och kvar finns alla goda minnen och bilder som har tagits under resans gång. Dessutom kommer vi att få en dvd inspelning av pjäsen inom en snar framtid och de kommer att bli spännande att se den då igen. Till dess kommer jag aldrig att glömma Gud Fader, Indiansekonden, Man 1 och Åfors Musikkår. Ni kommer alltid att finnas i mitt hjärta. Dessutom kommer jag aldrig att glömma de andra karaktärerna, teatermusiken, scenografin, uppladdningen innan pjäsen, sminket och allt det andra som hörde till ”I Skenet från en glasugn”




Inga kommentarer: