fredag, november 24, 2006

Helgen är antångande

Då är man nyvaken igen och pigg efter ännu en jobbarnatt. Natten som var har varit relativt lugnt. De äldre som vi hjälper om nätterna sov bra i natt och de är ju bra. Det är de som är målsättningen. Då har de haft en bra gårdag som gjort de trötta och därmed sover bättre på natten. Det var få larm så vi hade nästan bara de ordinarie insatserna som vi har varje natt

Nu är man ledig fram till måndag men jag vet vad jag ska göra denna helg också. Vi har tre föreställningar kvar av vårt eminenta teaterprojekt. Det är i kväll och så en föreställning på lördag och så De Grand finale på söndag eftermiddag. Alla dessa är såklart utsålda sen länge och det ska på kul att stå på scenen igen. Fast vemodigt också eftersom det snart är slut. Jag lär återkomma med känslor efter den sista föreställningen på min blogg. Det kommer säkert bli känslofyllt på söndag. Men nu gäller det nuet och fokusering på föreställningen i kväll. Jag har gått igenom mina repliker under hela natten på jobbet när de har funnits någon ledig stund och jag har varit själv. Man har levt med denna rollfigur i musikkårs mundering under en så lång tid så att jag kommer att sakna honom när de hela är över. De andra rollfigurerna som jag gör kommer jag också sakna men de är ändå musikkåren som är min huvudroll och den jag har mest lagt ner tid på. Nej nu är jag vid slutföreställningen igen och de ska jag inte vara än. Det är två föreställningar kvar innan vi kommer fram till slutföreställningen. Nu ska vi ge kvällens publik en minnesvärd föreställning. Det är de som gäller för tillfället.

När jag kom hem från jobbet i morse så satte jag upp mina adventsstakar i fönstret. Jag har en egen tradition att sätta upp dessa den 24 november och de är ju de i dag enligt kalendren. Varför just den 24 november kan man fråga sig? Helt logiskt för att de är exakt en månad kvar till julafton och sen brukar jag lika logisk plocka bort dem 24 januari. Jag förstår inte varför en del har bråttom att ta bort adventsstakarna från fönsterbräden så snart vi passerat nyår. Jag tycker de är otroligt vackert med dessa lysande adventsstakar och stjärnor som pryder våra förnster och jag som jobbar natt uppskattar allt det vackra som lyser upp i vinternatten. De inkluderar givetvis även all utedekoration som plockas fram av husägare och som samhällena kläs i. Det lyser upp i vintermörkret fast de är inte mycket till vinter än. Men tro mig eller inte. Vintern kommer även detta år på ett eller annat sätt.

Inga kommentarer: