onsdag, november 15, 2006

Sammanfattning av Allsvenskan 2006

Förra söndagen avslutades allsvenskan i fotboll och vi kunde summera 26 omgångar av allsvenskt spel. Hur väl slog mitt tips inför säsongen ut som jag publicerade strax innan premiär omgången? Det ska vi ta reda på nu. Vi börjar med svenska mästarna och avslutar med jumbolaget:

1.IF Elfsborg- Värdiga svenska mästare som under seriens gång skulle visa sig väldigt svårslagna. Endast två förluster under säsongen, Gefle hemma och Hammarby borta, båda gångerna med 0-1. Laget spelade en frejdig och positiv fotboll och vann många nya anhängare under året. Det är inte överraskande att tränare Magnus Haglund blev vald till årets tränare. Han skapade ett lag av Elfsborg som räckte hela vägen till guldet. Hela laget förtjänar hyllning. En mix av hungriga unga spelare och hungriga hemvända proffs skapade en harmonisk stämning i Borås som resulterade i att 45 års väntan på guld slutade. Än en gång grattis till Elfsborg.

Så här skrev jag om Elfsborg innan serien: siffran först anger mitt tabelltips:
6. IF Elfsborg- En outsider är Boråslaget om man får ordning på bortaspelet. Två segrar bara i fjol men hemma är de starka. Har ett intressant lag med hemvändande Stefan Ishizaki i spetsen. En del unga och hungriga spelare ska göra de för Elfsborg men jag tror att de blir för tunna i längden mot topplagen. Sjua i fjol
.

2. AIK- Årets stora överraskning. Nykomlingarna som fightades med Elfsborg om guldet ända in i slutet och föll på mållinjen och blev tvåa. 13 segrar och endast två förluster varav två kom mot Hammarby. Rikard Nordling fick tidigt igång laget som spelade en trevlig fotboll stundtals. Man fick tillbaka själen och stoltheten efter ett par tunga år som 2004 resulterade i nedflyttning till Superettan. Daniel Öhrlund i målet fick sitt allsvenska genombrott. AIK släppte in bara 23 mål under serien och de är bra för att vara en nykomling. Brassen Wilton Figueiredo blev den som gjorde flest mål för gnagarna, 8 stycken. Men hela laget var på tårna denna säsong och även om man är besvikna över den missade guldet satsar man på att erövra den 2007.

Så här skrev jag om AIK innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips:
10. AIK- Nykomlingarna från Solna får en tuff nystart med ett lag som är sämre än de lag som åkte ur 2004. Så målsättningen måste i år vara att i första hand klara sig kvar. Lyckas man med det har man ett spännande lag i framtiden. Etta i superettan i fjol.


3. Hammarby IF- Det kommer en special sammanfattning av mitt kära Bajen lite senare. Men jag kan säga att jag är nöjd med tredje platsen även om guldet slank ur näven. Vi slog AIK två gånger och vi slog Elfsborg en gång. Hammarby har blivit ett stabilt topplag under den f.d. tränaren Anders Linderoths ledning och de är väldigt positivt.

Så här skrev jag om Hammarby innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips:
1. Hammarby IF- som etta mest med hjärtat så klart men de är lite hjärna med. När Bajen vann SM-guld 2001 var man inte heller då favorit tippade. Men man lyckades skapa en laganda som bar enda fram till guldet. Hammarbys enda föresten. Kan tränare Anders Linderoth skapa denna känsla i truppen att de kan vinna och få fram Bajen hjärtat kan de bära riktigt långt. Men då får man inte drabbas av en massa skador eller få långtidsskadade spelare. Fyra i fjol

4. Helsingborg IF- Inledde säsongen svagt och var länge nere under halvan av tabellen. Men hemvändande Henrik Larsson och den nya tränaren Stuart Baxter gjorde att skåningarna klättrade högre upp i tabellen och var lite och nosade på guldet, men avståndet var för långt upp för att nå ända fram. Däremot blev man ju Svenska cupmästare efter seger över Gefle med 2-0. Olivier Karekezi blev Helsingborgs bästa målskytt med 11 mål. Henrik Larsson hann med sju under sommaren och hösten på 15 matcher. Nästa år kan de vara Helsingborgs tur att stå överst i tabellen. Man kommer i alla fall att sikta på det och förutsättningarna finns.

Så här skrev jag om Helsingborg innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips:
5 Helsingborgs IF- Kommer få allsvenskan bästa spelare i Henrik Larsson när han återvänder efter VM till Sverige efter 12 år utomlands. Men frågan är om en spelare kan göra de för HIF. Chansen finns där för skåningarna men jag tror inte de håller enda fram. Sexa i fjol

5. Kalmar FF- Kalmar är säkert besvikna över placeringen och att man därmed missar Royal League. Men faktum är att Kalmar är ett etablerad allsvenskt lag numera. Tränare Nanne Bergskog har gjort ett bra jobb i Kalmar. Med en mix av importerade brassar men även bra inhemska spelare har man skapat en stabil grund att stå på. I Kalmar finns skytteligavinnaren Ari da Silva Ferreira som gjorde 15 mål under säsongen. Finns en del positiva signaler inför nästa säsong. Ari da Silva Ferreira har sagt att han vill stanna i klubben och de positivt för smålänningarna. Mittfältaren Viktor Elm har gjort en bra säsong i den röda Kalmardressen med sina fem mål och han kan utvecklas ännu mer nästa säsong. Man ska bygga en ny arena i Kalmar men den blir inte färdig innan nästa säsong, faktum är att man inte har börjat bygga än.

Så här skrev jag om Kalmar innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips:
7. Kalmar FF- Fjolåret var en succé för smålänningarna då man kom trea i tabellen och spel i Royal league. Men i år kommer man att bli mer bevakade av media och pressen ökar på laget. Man kan inte överraska etablissemanget mera. Har dock en av seriens bästa målvakter i Peter Wastå
.

6. Djurgårdens IF- Svenska mästare 2005 och sexa 2006. Säsongen var en besvikelse för Stockholmarna. Man hade stora mål att försvara både SM-guldet och cup-guldet samt att kvala in till Champions League. De mesta gick snett och tränare Kjell Jonevret fick avgå och Anders Grönhagen tog över säsongen ut. För Djurgården är de bara att glömma detta och satsa på 2007. Man har fått en ny tränare i islänningen Siggi Jónsson. Bästa målskytt i år blev Jones Kusi Asare och Mattias Jonsson med vardera sex mål

Så här skrev jag om Djurgården innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips:

2. Djurgårdens IF- Tippas av de allra flesta som seriesegrare, men frågan är om de är mätta på framgång. De har ju Champions league kval att tänka på senare i sommar och där kommer de att satsa hårt för att gå vidare. Men helt klart har de regerande mästarna den starkaste truppen och dyraste också.

7. Malmö FF- Tränaren Sören Åkeby fick ingen lätt säsong i Malmö och kravet på hans avgång restes flera gånger. Laget lyfte aldrig i år. Man spelade utan självförtroende och hade ingen harmoni i truppen. Ingen bra säsong för Malmö alltså och två steg neråt jämfört med fjolårets femte plats. Det kommer säkert att bli förändringar i truppen inför 2007. Man måste bryta den negativa trenden som har varit sen SM-guldet 2004. Bästa målgörare i MFF blev Jonathan Johansson med 11 mål på 14 matcher. Får han samma utdelning på 26 matcher blir Malmö att räkna med nästa säsong.

Så här skrev jag om Malmö innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips:
3.Malmö FF- Skånes bästa klubb och Sveriges rikaste. Fjolåret blev en besvikelse då man bara kom femma. Kommer under tränare Sören Åkeby att vara med i toppen i år. De himmelsblå har en av seriens bästa spelare i Afonso Alves och håller han hela säsongen blir Malmö farliga.

8. IFK Göteborg- Göteborg är alltid med i toppsnacket så även i år. En åttonde plats är inget som kamraterna från Göteborg är nöjda med. Efter en dispyt mellan tränaren Arne Erlandsen och styrelsen valde tränaren att avgå och den assisterande tränaren Kjell Petterson tog över. Det blev inte bättre utan snarare sämre. Man förlorade viktiga spelare i försvaret under sommaren och de kunde man inte ersätta utan man var som ett såll där bak. Målen trillade in och de vinner man inga matcher på. Det kommer säkert att bli förändringar och redan nu aviserar man en tränarlösning som innebär att tre tränare tar över blåvitt med b la. Stefan Rhen i rodret. Stefan Selakovic blev bästa målskytt med 6 mål.

Så här skrev jag om Göteborg innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips
4.IFK Göteborg- Blåvitt som i fjol kämpade länge om guldet med Djurgården slutade tvåa. Jag tror inte de upprepar den placeringen utan hamnar ett snäpp ner. Truppen är dock jämn och får Göteborg allt att stämma då kan man utmana om guldet.


9. Gefle IF- För andra året i rad klarar sig Gefle kvar i allsvenskan. Denna gång utan att egentligen vara inblandade i bottenstriden. Man kan säga att Gefle har börjat sin etablering i allsvenskan. Jag tror man är nöjd med laget i Gävle. De var detta som var målsättningen och nu gäller kanske att ta nästa steg uppåt i tabellen. Man lyckades ta sig till årets cupfinal där man förlorade mot Helsingborg med 0-2. Men de var ändå en framgång för Gefle. Bästa målskytt för Gävle laget blev Rene Makondele med sina åtta mål.

Så här skrev jag om Gefle innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips
14. Gefle IF- Kan man upprepa fjolårs placering klarar man sig kvar. Men då måste försvaret klaffa igen och kan man överraska igen? Jag tror inte de. Som jag skrivit tidigare är de svårt att upprepa en framgång andra året. Truppen håller inte allsvensk klass.


10. GAIS- Nykomlingarna från Göteborg klarade sin målsättning att klara nytt kontrakt och därmed överraskade man alla som trodde att GAIS skulle åka ut. Jag var en av dem. Men Roland Nilsson har gjort ett bra jobb med Makrillarna. Stor vilja och glöd var de som kännetecknande GAIS under säsongen. James Keene med sina tio mål var en stor bidragande orsak till det nya kontraktet 2007. Nu gäller de för GAIS som är en av två kvarvarande lag från Göteborg under 2007 att få ett slagkraftigt lag och jag tror att man kan lyckas. Detta var viktigt för Jojolaget från Göteborg att inte ta hissen ner i superettan omgående. Nu har man chansen att stabilisera sig i högsta serien.

Så här skrev jag om GAIS innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips
13. GAIS- Berg och dalbane laget från Göteborg är tillbaka i finrummet. Man har åkt jojo mellan divisionerna och klarade kvalet upp. Nu kommer de att gå neråt igen för GAIS tyvärr. Man saknar spetsen framåt och bakåt känns de tunt även om man har spelare som Mikael Sandklef och Tomas Rosenkvist. Trea i superettan i fjol


11. Halmstad BK- Ett tungt år för Hallands stoltheter. Man kämpade i bottenträsket i år men tillslut var kontraktet i säker hamn. Men man måste göra något i Halmstad för att inte hamna här nere nästa år igen. Man behöver en målskytt till nästa år. Magnus Arvidsson blev bästa målskytt med sina sju mål. Halmstad gjorde 22 mål under säsongen och de dröjde ända till sjunde omgången innan Halmstad gjorde sitt första mål. Vi får se vad man hittar på i Halmstad till nästa säsong.

Så här skrev jag om Halmstad innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips
8. Halmstad BK- Kommer att bli ett tungt år för hallänningarna. Man har en tunn trupp och är väldigt skadekänsliga. Stjärnorna Dusan Duric och Magnus ”Turbo” Svensson måste leverera för att HBK ska bli bättre än åtta. Tia i fjol


12 BK Häcken- Vilken besvikelse för laget från Hisingen. Efter en kvalförlust mot Brommapojkarna med 1-4 sammanlagt spelar Häcken i superettan nästa år. Det var i år som man skulle etablera sig i allsvenskan men nu får man börja om i superettan. Man lyfte aldrig och med spelare som Teddy Lucic och Hasse Berggren borde laget ha klarat ett nytt kontrakt. Jag tippade Häcken som elva och man fick kämpa i botten hela säsongen och i sista omgången klarade man kvalplatsen, men man orkade inte ladda om till kvalet. Men Häcken har ekonomi och förutsättningar för en comeback i allsvenskan snarast.

Så här skrev jag om Häcken innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips


11. BK Häcken- Hisingen laget tror jag klarar sig kvar med en hårsmån. Andra året efter en framgång som nykomling brukar ibland vara svår. Så de gäller för Häcken att vara med från början. Men man har en klasspelare i 33 åriga anfallaren Hasse Berggren. Åtta i fjol

13. Öster IF- Växjölaget och nykomlingarna fick bara en säsong i högsta serien. Man gjorde minst antal mål 19 stycken och man släppte in mest av alla 46 och då åker man ut. Men man var med ända in i mållinjen i kampen om en kvalplats. Men i sista omgången fick man ge sig och börja om. Bästa målskytt i Öster blev Teofore Bennett med fyra mål gjorda på sexton matcher. Nu gäller de för Öster att ladda om i superettan och målsättningen i laget är att ta sig tillbaka så fort som möjligt och jag tror man har stora förutsättningar att lyckas.

Så här skrev jag om Öster innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips
12. Öster IF- Får kvala sig kvar. Småländska nykomlingarna från Växjö gjorde en succé säsong i fjol med andra platsen i Superettan. Men nu får man de svårt och kommer få kämpa hårt för att undvika respass tillbaka nästa år. Men jag tror ändå de klarar en kvalplats




14 Örgryte IS- Anrika ÖIS spelar inte i allsvenskan nästa säsong. Man hamnade sist och åkte ut. Man har i några år balanserat i allsvenskans bottenskikt och har klarat sig kvar. Men nu gick de inte längre. Göteborgarna kämpade under hela säsongen i botten och lyckades aldrig lyfta till högre höjder. Tre matcher lyckades man vinna under säsongen och de håller inte. Nu får man liksom Häcken och Öster börja om i superettan. Det behöver inte vara en nackdel. Se på AIK i år som var nykomlingar och blev tvåa. Malmö och Djurgården har varit i superettan och vänt och båda lagen har vunnit SM-guld under 2000-talet. Men de gäller för Örgryte att ta sig tillbaka omgående. Annars kan man bli som Norrköping som åkte ur 2002 och har inte lyckats ta sig tillbaka än. Bästa målskytt för Örgryte blev Boyd Mwilla med sex mål.

Så här skrev jag om Örgryte innan serien. Siffran först anger mitt tabelltips
9. Örgryte IS – Göteborgslaget har svårt att lyfta, så även i år med. Ett år som kantas av dålig ekonomi och krisstämpeln hänger tungt över laget. Stjärnan Almeida ska höja sig och vara på topp hela säsongen annars kan ÖIS t o m åka ur allsvenskan. Men jag tror dock inte det ska behöva gå så långt. Nia i fjol


Slutligen vill jag Gratulera Elfsborg till SM-guldet och hälsa Trelleborgs FF. Örebro SK och IF Brommapojkarna välkomna till Allsvenskan 2007

Inga kommentarer: