fredag, januari 26, 2007

Bildningsnämnden

I går eftermiddag var det premiär för mandatperiodens första bildningsnämnd och därmed även min egen premiär i denna nämnd. Sammanträdet föregicks av ett gruppmöte med majoriteten d.v.s. (v) och (s) kvällen innan där vi gick igenom dagordningen. Jag måste säga att jag är väldigt positiv inställd till dessa gruppmöten. Vi har haft två stycken, dels en "lära känna varandra" träff förra onsdagen och så gruppmötet i onsdags. Både dessa möten har genomsyrats av intressanta diskussioner där även (s) ledamöterna lyssnar till mina frågor och synpunkter. Känner att detta är ett bra forum för mig att få fram vänsterns åsikter i frågor som rör skola, barnomsorg, bildning och kultur. Samtidigt som jag får ta del av de andras synpunkter.

Själva sammanträdet blev också ett bra inledande möte där vi först fick presentera oss och sen efter det så gick bildningschefen Bodil Karsvall igenom bildningsnämndens verksamhet och organisation. Vi har en brett ansvarsområde som ansvarar för barnomsorg, grundskola (år 0 - 9), musikskola, särskola, gymnasieskola och vuxenutbildning (Komvux, Kunskapslyftet och Särvux). I vårt ansvar ligger även fritidshem och fritidsgårdar, bibliotek och allmänna kulturfrågor, skolskjutsar, barn med särskilda behov enligt LSS, mathållning mm. Efter denna genomgång diskuterade vi kommande viktiga frågor som vi har att ta ställning till denna mandatperiod.

Själva föredragningslistan var inget som var kontroversiellt utan det var en del val. Jag blev vald som en av två ledamöter till intagningsnämnden i Nybro Kontakten mellan verksamhet och nämnd sker på många olika sätt, ett sätt är att vi ledamöter utses till faddrar till olika verksamheter. Detta diskuterades också på sammanträdet i vilka former detta ska ske. Vi får lämna önskemål till verksamhet vi vill vara faddrar till nästa sammanträde i mars då det ska beslutas om detta.

Ordförande Jan-Olof Jäghagen (s) tillsammans med vice ordförande Ann-Helene Jonsson (m) och bildningschef Bodil Karsvall ska träffa föräldraföreningarna och föräldrarråd på de olika skolorna samt lärarna från Lindås skola. Mötet skedde senare på kvällen så de informerade nämnden om vilka frågor som skulle diskuteras. Bl a ålderintegrerade klasser och att årskurs sex ska börja på Bjurbäcksskolans högstadiets lokaler. Det sistnämnda är inte aktuellt att genomföra och själv är jag tveksam till detta.

Jag upplevde sammanträdet som positivt och intressant och jag ser fram emot att arbeta i bildningsnämnden kommande fyra åren och försöka påverka med partiets idéer och värderingar i dessa frågor

Inga kommentarer: