söndag, februari 11, 2007

Sportens 10 i topp.

Vad man gillar och inte gillar i sportväg är ju såklart en smaksak. Alla gillar inte vad jag gillar och tvärtom. Men först ska jag säga att sport upplevs bäst live, men TV: n är ett bra komplement till live idrotten. Jag ska lista mina favoritidrottsgrenar från 10 och uppåt med små kommentarer till varje placering. Detta är en hyllning till den fantastiska underhållning som idrott bjuder på och de grenar som inte kommer med på listan är lika viktiga som de jag har med. Alla som utövar sport i olika former och på olika nivåer är värda aktning och hyllning. Sen finns det alltid människor som förstör men jag tänker inte ta hänsyn till dem. Dessa individer ska inte förstöra för alla andra seriösa idrottsmän, kvinnor och supporters


10. Friidrott- Det är en idrott med massa grenar som ingår i friidrotten. En fantastisk sport att följa som man inte kan bli uttråkad av eftersom det är så omväxlande mellan så skilda grenar som t ex, kula och 100 meter löpning. klart sevärt

9. Längdskidor- Jag tycker längdskidor är kul att titta på. De är ju även där olika moment i skidåkningen som intervallstarter, masstart, straffet och sprint. Alla moment har sin tjusning och spänning. Men personligen föredrar jag kampen individ mot individ i som t ex. masstart som en extra krydda att spä på underhållningen med.

8. Tennis- Tennis har sin tjusning när det bli grand slam. De fyra stora turneringarna Australien Open, Öppna Franska, Wimbledon och US-open är en av årets höjdpunkter. Både herrar och damer spelar samtidigt i samma turnering och det tjusning att följa turneringarna från början och fram till att matchbollen är slagen i finalen.


7. Alpint- Som i längdskidor finns det olika moment inom alpint. Det är teknikgrenar som slalom och fartgrenar som störtlopp. Jag gillar fart så det är givet att jag älskar störtlopp när det går undan och kampen mellan åkarna och klockan dras till sin spets.

6. Bandy- Blandingen mellan fotboll och hockey präglar bandyn och tycker man om båda så har bandyn utan att tveka en given plats i mitt hjärta


5. Simning- Simning är en trevlig och publikvänlig sport som skapar en otrolig spänning för åskådarna så även för mig.

4. Skidskytte- En sport som har tagit mig till sin. Kombinationen mellan skidåkning och skytte gör grenen otrolig rafflande. De olika grenarna har sina regler som gör dem attraktiva. Jag föredrar jaktstart och masstart där skjutvallens aktiviteter blir extra spännande för oss betraktare


3. Handboll- Det finns ingen sport som kan vända upp på ner på en match som handboll. Det finns ingen sport där hopp och förtvivlan byts med varandra så fort. Handboll har allt som en bollälskare som jag älskar. Spänning, kamp, mål, räddningar, vackra spelkombinationer mm.

2. Ishockey- Till skillnad från många andra hockey älskare är jag inte imponerad när två spelare pucklar på varandra. Det är inte därför jag älskar hockey utan för spelet skull. Därmed inte sagt att jag inte vill ha tacklingar men det ska inte vara det som ska känneteckna sporten. Till exempel ett snyggt mål eller en svettig räddning är det som gör mig tänd på hockey. Sen är det alltid trevlig oavsett vinst eller inte för Nybro Vikings att åka in till Nybro och se på allsvensk hockey live.

1. Fotboll- Jag älskar fotboll, så är det bara. Allt från VM-final till en DIV 5 match med Johansfors älskar jag. Lukten av liniment och nyklippt gräsmatta är som parfym för mig. Passionen för fotboll finns över hela världen mest på gott och det är något som förenar oss världen över. Visst kan en match vara långtråkig, men det är lite av tjusningen att man inte vet hur en match slutar eller kommer att se ut.
Fotboll är heligt.

Inga kommentarer: