torsdag, mars 15, 2007

EU-kurs

På lördag anordnar vi i vänsterpartiet, Emmaboda tillsammans med Vänsterpartiet i Kalmar län en kurs om EU. Inledare är EU-parlamentarikern Eva-Britt Svensson. Hon har presenterat sig själv på sin egen hemsida:

Jag arbetar i EU-parlamentet sedan juli 2004 i gruppen GUE/NGL. Men EU-frågorna är definitivt inte nya för mig. Sedan början på 90-talet har EU-frågorna engagerat mig mest av alla politiska frågor. Det beror på att dessa frågor påverkar människors liv och tillvaro i så hög grad.

Jag är tjänstledig från mitt arbete i Växjö kommun med kultur- och fritidsfrågor. Förutom att arbeta i EU-parlamentet så arbetar jag i Vänsterpartiets partistyrelse, Hyresgästföreningens förbundsstyrelse och jag är ordförande i Hyresgästföreningen Region Småland-Blekinge. Jag är också vice ordförande i Folkrörelsen Nej till EU-riks.

Jag har arbetat i regeringens Nationella Råd för Kvinnofrid. Jag anser det vara viktigt att även arbeta på hemmaplan, dels med EU-frågorna men också med andra frågor, för att behålla förankringen i den verklighet som är medborgarnas.

Jag arbetar i parlamentet som 2:e vice ordförande i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet mellan kvinnor och män och i utskottet för inre marknaden och tjänster. Jag är ersättare i utskottet för sysselsättning och sociala frågor.

I kvinnoutskottet är för mig prioriterade områden, mäns våld mot kvinnor, slavhandeln, forskning kring hur läkemedel och sjukdomsbehandling sker ur ett jämställdhetsperspektiv, hur krig och konflikter mellan olika länder och inom länder påverkar speciellt kvinnors situation och livsvillkor.

Eftersom basen för allt jämställdhetsarbete är kvinnors rätt och möjlighet till egen försörjning så är jag glad över att arbeta också i utskottet för inre marknaden och tjänster. I detta utskott behandlas det så kallade tjänstedirektivet, och detta direktiv skulle oerhört försvåra speciellt kvinnors möjligheter till fasta, trygga arbeten.Just nu arbetar jag också med dessa ämnen:

* Ett eget betänkande om import och export av hund- och kattskinn
* Hälsosam diet och fysisk aktivitet
* Ny TV-lagstiftning
* Kvinnor i internationell politik
* Ett yttrande om funktionshindrades situation i ett utvidgat EU
* Ett yttrande om lika möjligheter för alla - året mot diskriminering*
* Konsumentpolitiskt program
* Situationen för handikappade kvinnor i EU
* Skydd mot skador och bättre säkerhet
* Medflyttning av tilläggspensioner

Du är alltid välkommen att kontakta mig om du har synpunkter, idéer eller olika förslag. Jag kommer naturligtvis mer än gärna ut på arbetsplatser, skolor, föreningar m fl och informera, debattera och diskutera EU.

Kursen hålls i Scoutstugan mellan 0900-1500, Sedan åker Eva-Britt vidare till Oskarshamn för hålla samma kurs där på söndag.

Mer information om henne kan läsas på hennes egen sida :
Eva Britt Svensson

Inga kommentarer: