måndag, april 30, 2007

Pinsamt Bergman

Hultsfred är det enda plats i landet där arbetarrörelsen med dess partier och LO tillsammans anordnar 1 maj demonstration. Det har man gjort sedan 1997 och det har tydligen funkat bra. I år är det vänsterpartiets tur att välja huvudtalare och då lyckas man boka upp partiordföranden Lars Ohly.I detta samarrangemang skulle också Hultsfreds kommunalråd Bo Bergman (s) tala. Detta har varit känt sedan en tid tillbaka att Ohly skulle komma. Allt verkade frid och fröjd tills man i dag slår upp Östran och man läser till sin förvåning att Bo Bergman ska bojkotta 1 maj firandet i Hultsfred. Anledningen är enligt tidningen att Lars Ohly kommer att delta. Detta kom Bo Bergman på i går eftermiddag tydligen, två dygn innan firandet av Första Maj. Vad är nu detta?

Enligt Östran så känner sig inte Bergman bekväm med Ohly.
– Han är en kontroversiell person och det är besvärande att han inte en gång för alla kan klargöra om han är vänsterpartist eller kommunist, säger Bo Bergman.

Men snälla Bergman. Låt mig få upplysa dig om att Lars Ohly är vänsterpartist, Han är ordförande för det partiet. Det torde väl vara uppenbart även för Bergman. Det är pinsamt att Bergman försöker skrämmas med kommunistspöket igen. Det är så lågt att ens andas detta tycker jag. Sen tycker också att det är jävligt fegt att komma två dygn innan med detta när man har varit med på tåget innan. Jag tycker han sätter sina kamrater i de båda partierna i en väldigt obekväm sits . Jag undrar jag vad mina vänsterpartistiska kamrater i Hultsfred tycker just nu. Jag tror inte de är speciellt glada åt Bergman i dag och det kan äventyra samarbetet som Bergman talar så varmt för. Hade vi t ex. ordnat något gemensamt här i Emmaboda och Socialdemokraternas partiledare Mona Sahlin + någon från vänsterpartiet hade talat hade jag gått med. Detta är ju arbetarnas dag inte partiernas.

Bergman tycker Lars Ohly är en kontroversiell person. Då ska Bergman veta detta att denne kontroversielle person som enda rikspolitiker tillsammans med riksdagsmannen Torbjörn Björlund kom och besökte Samhall i Emmaboda i december förra året när metallklubben där kämpade mot nedläggningshotet. Inga andra kom ens på den tanken att komma. Det tycker jag visar att han verkligen står på den lilla människans sida Han är varmt förespråkare för allas lika värde och för demokrati och människovärde. Är det verkligen obekvämt att gå under fanorna med en sådan person som Lars Ohly. Nej tvärtom, det är en med en stolthet man gör det.

Jag tycker att Bergman gör sig själv löjlig och väldigt barnslig med sitt agerande. Detta visar på en arrogans och maktfullkomlighet som inte är värdig någon i arbetarrörelsen. När han dessutom menar att ”Det är ju första året på länge som arbetarrörelsen är i opposition i Sverige och i det läget tycker jag att det hade varit mer lämpligt med en socialdemokratisk huvudtalare” så visar han prov på en partipolitisk maktfullkomlighet som man kan bli förbannad på.

Nej jag nu ska strunta i Bergman och åka till Hultsfred i morgon med glädje och stolthet. Men lite ger detta agerande av Bo Bergman en bitter eftersmak som känns ända ner till Emmaboda.

2 kommentarer:

tomasrj sa...

Bra skrivet Nicke. Jag är helt övertygad om att den enda som förlorar på detta är Bo Bergman själv. Jag upplever att Bergmans bojkott av Ohly är ett svepskäl för att han ska få slippa sitt Hultsfred och kunna åka och titta på Mona Sahlin i stället.

Nicke Grozdanovski sa...

Ja Tomas och som jsg hörde och förstod så var inte hans bojkott populärt bland de som var närvarande. Så du har helt rätt att han är den enda som förlorar på detta.

Detta var annars en trevlig demonstration tycker jag. Alla som talade var utmärkta och man blir eldad av denna dag. Ohly är en väldigt skicklig talare som verkligen trollbinder publiken.