söndag, maj 13, 2007

Dagen efter

Dagen efter den stora finalen i Eurovision Song Contest så vet vi hur det gick. Serbien vann med sin tyngda vackra ballad ”Molitva” 288 poäng fick vinnarlåten. Det innebär att nästa års final avgörs i Belgrad. En av mina favoriter som verkligen berör hjärtat och lämnar ingen oberörd. Fin sång av Marija Serifovic som med kraft och energi verkligen menade det hon sjöng. En värdig vinnare. Tvåan Ukraina med Verka Serduchka ”Dancing lasha tumbai” är Serbiens motsatts, en plojgrej som man antingen älskar eller hatar. Men jag vet inte. En kul låt som man skrattar åt men jag tycker nog sådana behövs också bland dessa gravallvariga människor som Christer Björkman som tar allting så allvarligt.

Hela festivalen är ju en show där musiken bara en del av det. Uppträdandet är också en del av showen vara sig man vill det eller inte. Det är en underbar blandning som likt en fruktsallad blandas för oss tittare. Allt kan hända och verkligen händer. Det skönsjungande blandas med det hysteriska och det är väl det så det ska vara.

Sen klagas det jämt på att grannländer röstar på varandra och det kan man väl ha synpunkter på. Spänningen uteblir lite det kan jag hålla med om. Men vi i Norden brukar oftast gnälla på att de s.k. östeuropeiska länderna röstar på sina grannländer samtidigt som vi är jätteglada när våra nordiska länder ger oss höga poäng. Det sniffas dubbelmoral lång väg och det stör mig ännu mer än dessa grannländsröstningar

Hur gick det för mina fyra andra favoriter:

Makedonien förtjänade en liten högre placering men gårdagens 14 placering är ungefär där Makedonien brukar hamna efter finalen så det är bara att försöka nästa år i Belgrad att ta sig till ytterligare en final. Men Karolina Goceva gjorde bra ifrån sig med sin låt ”Mojot svet”

Finland likaså förtjänade en högre placering. Hanna Pakarinen ”Leave me alone” gjorde en bra framträdande med en bra låt. Men det blev bara en 17 plats för Finland.

Sverige- The Ark gick inte hem bland dem som röstade. En 18 plats blev resultatet för ”The worrying kind”. Men det är svårt att tävla i musik och jag tyckte nog att The Ark gjorde sitt allra bästa för att leverera och då kan man inte göra så mycket mer.

Irland- Dervish ”They can’t stop the spring” Kom sist med endast fem poäng. Jag tyckte det kändes tamt när de framförde denna låt. De gav inte järnet så att det märktes i alla fall. Ingen dålig låt, men framförandet var inte den bästa och då hamnar man långt ner och i detta fall sist.

Men grattis en än gång till Serbien och tack till alla andra för en färgsprakande show.

Inga kommentarer: