fredag, juli 13, 2007

Rojalistisk hysteri

I morgon fyller kronprinsessan Victoria 30 år och det ska firas med pompa och stått. Det har väl inte undgått någon att den ”stora” dagen närmar sig. Sveriges television ska ha en stor intervju med Victoria där man kan läsa allt om hennes 30 års dag, Expressen ger ut en bilaga i dag om Victoria och har öppnad en speciell sida bara om denna ”stora” händelse där man kan läsa om hur Victoria firar sin 30 årsdag. Aftonbladet har t o m en klocka som räknar ner hur lång tid det är kvar till 30-årsdagen. Som vanligt kommer Victoriadagen att hållas i Borgholm som även kallas konstigt nog för Ölands nationaldag

Vad är detta för något egentligen? Denna monarkistiska hysteri som grasserar står mig upp i halsen. Varför är Victorias 30 årsdag mer speciell än någon annans? Bara för att hon råkar vara född till kronprinsessa gör henne inte mer viktigare än någon annan person i vårt land. Jag har inget emot kungafamiljen personligen men jag är emot monarkin som företeelse. Jag känner ingen samhörighet med kronprinssessan. Hon lever i en helt annan värld än vad de allra allra flesta svenskar gör. Jag har inte valt henne att bli Sveriges statchef när den nuvarande kungen dör. Det är ett omodernt sätt få fram nya statschefer som hör till det förgångna.


Det som enligt mig mest är det värsta är denna gulligullande och hysteri som finns i massmedia för kungahuset som kan få en att må illa. Hur mycket man än vill undvika det så är det svårt att värja sig mot detta.

Nej det är dags att vi svenskar själva får välja vilken som ska vara vår statschef. Det är vår demokratiska rättighet. Det är en viktig post som inte kan ges till någon bara för att man är född till det genom arvet. Likaså kan man sitta tills man dör på den posten om man inte självvalt abdikerar av ålderskäl. När Carl XVI Gustav dör så bör monarkin avskaffas och republik införas där den blivande statschefen väljas av folket. För att avskaffa monarkin krävs två beslut i riksdagen, med mellanliggande riksdagsval, om en grundlagsändring och eftersom Carl XVI Gustav komma leva länge till så är det fortfarande möjligt att genom riksdagens beslut avskaffa monarkin.

Denna hysteri som kretsar kring Kronprinsessans 30 årsdag har inneburit något gott i alla fall. Det är att jag ska ta steget fullt ut och bli medlem i Republikanska föreningen och det hoppas jag fler än jag blir.

Republikanska föreningen

Inga kommentarer: