måndag, juli 16, 2007

Semester

I morse när jag kl. 7.30 slutade jobbet så började min semester. 4.5 veckors ledighet väntar på mig och det ska bli skönt. Men samtidigt var det lite vemodigt ska erkännas att lämna jobbet eftersom jag trivs att jobba med mina äldre som man hjälper på nätterna och mina arbetskamrater.

Jag har jobbat natt inom äldreomsorgen sen sommaren 2001 då jag som nyexaminerad förskollärare sommarjobbade natt inom Algutsboda hemtjänstområde. Då var det en fast tjänst ledig på 75 % ute. Jag sökte den naturligtvis men eftersom detta var i början av sommaren 2001 och tjänsten skulle tillsättas i augusti samma år så föll denna ansökan mer eller mindre i glömska hos mig allteftersom sommaren fortgick. Jag trodde säkert att jag inte skulle ha någon som helst chans på tjänsten eftersom jag inte jobbat så mycket inom Emmaboda kommun. Men så ringde dåvarande enhetschef Ann-Charlotte Blomkvist upp mig i mitten på augusti och sa att tjänsten var min om jag ville ha den. Jag trodde först inte mina öron utan trodde det var ett skämt men det var det ju inte. Tänk sån tur man hade att istället för att arbeta som timvikarie inom förskolevärlden så öppnades sig en fast tjänst för mig med inkommande lön varje månad. Självklart tackade jag Ja till tjänsten och på den vägen är det.

Många av mina vänner tyckte jag var konstig som hoppade på detta när jag nyligen var klar som förskollärare. De tyckte att mina tre år i lärarhögskolan i Kalmar var bortkastade och meningslösa om jag nu skulle arbeta med äldre. Mitt svar att det inte alls var bortkastad utan tvärtom, de hjälpte mig att ha möjligheten att välja vilken utan inriktningarna jag skulle arbeta med. Det var syftet med utbildningen att ha större valmöjligheter eftersom jag redan innan var utbildad vårdbiträde, inte att jag inte alls skulle kunna tänka mig att arbeta med äldre. Sen när jag förklarade det där med att ha en fast tjänst i stället för att hoppa runt som vikarie och inte veta hur mycket man skulle få arbeta under varje månad så tystnade de kritiska rösterna. I dag är det ingen som tycker det är konstigt att jag jobbar inom äldreomsorgen.

Mycket har hänt under dessa sex åren jag har haft nattarbete inom äldreomsorgen. Nya organisationer har kommit och gått. Från att tidigare utgått från Ekebo servicehus i Algutsboda och har haft ansvar för Algutsboda hemtjänstområde vilket innefattar hela norra Emmaboda kommun med Broakulla/Johansfors, Eriksmåla/Åfors och Boda Glasbruk samt de som bodde inne på det särskilda boendet. Då var vi två varje natt som arbetade och vi delade upp rundorna mellan varandra.

2003/04 beslöt Socialnämnden att det skulle göras en omorganisation för oss på natten och det innebar att jag fortfarande hade ansvar för norra delen av kommunen men även ha ansvar för norra delen av Emmaboda tätort, men att vi istället skulle utgå från Bjurbäcksgården som ligger inne i Emmaboda. Det bildades då i mars månad två Natteam som det heter som hade ansvar för varsin del av kommunen. Vi fick välja var vi ville vara. Om vi ville vara kvar i respektive servicehus och med det få arbeta större delen av natten ensamma eller att få ingå i Natteamet med ansvar för de äldre som fortfarande bor utanför de särskilda boendena. Jag valde det sistnämnda mycket på grund av att jag tycker om att köra bil och den frihet man har med denna körning. Det blev delvis nya arbetskamrater för mig som jag liksom mina tidigare trivdes bra med men arbetet blev mer slitit för oss och mer ensamt för de som valde vara kvar i de särskilda boendena Det andra natteamet som ansvarade för södra delen av kommunen, vilket innebar södra delen av Emmaboda tätort med Lindås, Långasjö och Vissefjärda serviceområde, utgick också från Emmaboda men deras stationära punkt var korttidsboendet Tallbacken.

Efter trettonhelgen 2004 slogs dessa två natteam ihop till ett med utgångspunkt Tallbacken. Det tycker jag var bra eftersom vi blev enhälliga då och kunde bättre samarbeta med varandra. Även nu blev det delvis nya arbetskamrater. Så har det fortsatt fram tills nu. Vi har våra diskussioner titt som tätt men vi tycker om varandra ändå. Nu är vi fyra stycken som jobbar varje natt. Eftersom vi inte får lämna Tallbacken obemannat så länge någon bor där på kortiden så är vi i praktiken tre som har hand om större delen av kommunen. Det innebär ibland att vi får köra själva på larm och insatser. Att trivas med sina arbetskamrater är väldigt viktigt eftersom vi arbetar så tight tillsammans. Detta är inte den optimala organisationen för varken äldre eller personal men jag tycker att alla gör ett sjuhelsikes bra jobb som ger bra service till våra äldre i Emmaboda kommun så att de känner att de får ett så värdigt liv som möjligt.

Men nu är det som sagt var semester för mig och om jag får säga det själv så är det mer än väl välförtjänt.

1 kommentar:

Anonym sa...

hej.jag hoppas att du få en underbar semester enligt mig skulle alla innom vården få längre semester för den stora insatsen dom gör.och dom skulle har betydligt högre lön,,för i vården hamna vi alla.....hoppas att du få en solig o trevlig semester o skicka gärna ett kort,,,le=ler