tisdag, augusti 14, 2007

Brunnsparken i Ronneby

Med bara ett par dagar kvar av ledigheten tills man ska börja jobba igen åkte jag till Ronneby och vandrade runt i brunnsparken där.

Länge var Ronneby en berömd kurort. Från 1700-talet och fram till 1920-talet åkte man hit för att dricka hälsobringande mineralvatten och ta stärkande promenader i den vackra blekingska naturen.

Efter hand har brunnsepokens gamla trähus rustats upp. I flera av dem hyr moderna företag in sig. Den vackra brunnsparken är restaurerad och förnyad. Det tidigare brunnshotellet ersattes 1960 av ett nytt kongress- och rekreationscenter.

I dagens brunnspark erbjuds massor med aktiviteter, särskilt under sommaren. Du kan motionera, beskåda alla de gamla fina byggnaderna eller bara njuta av de stora grönområdena och naturen.

Det blev verkligen en upplevelse för ögat och givetvis hade jag kamaran med mig så ni själva får se och njuta av de vackra bilderna. Jag kommer inte att kommentera bilderna utan de får tala för sig själva.













1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt fin park =)

Har du läst Stieg Larssons böcker? Har typ sträckläst alla tre nu på lika många veckor när jag nu inte vart och kollat Bajen =) Så jävla suveräna böcker, många överordnade i detta land får sig en knäpp på näsan..hehe. Synd att inte Steig fick vara kvar här på jorden. Vilken skrivargåva han besatt (nästan som du =)

Ha det bra/och
varm kram/syster Grönvit/ U