onsdag, augusti 15, 2007

Fotbollskrönikörer är inget man gläds åt

Elfsborg spelade kval till Champions league i går borta mot spanska Valencia. Man var tämligen chanslösa och förlorade med 0-3. Inte så mycket att säga om eftersom Valencia är ett storlag i Europa.

Men genast är dessa vissa sk experter i de olika medierna framme och kraxar olycksbådande. Man pratar om förnedring, slakt, feghet och andra vokabulär som inte är relevanta alls i sammanhanget. Jag blir så trött på dessa övertoner. Elfsborg mötte ett topplag i Europa på bortaplan där många lag betydligt bättre än Elfsborg fått stryk. Det är väl inget och gnälla för tycker jag för hade dessa experter verkligen trott på att Elfsborg skulle rå på Valencia på bortaplan? Man pratade ju om mardrömslottning när det stod klart att det blev Valencia.

Även om Elfsborg nu med all sannolikhet kommer att bli utslagna ur Champions league så är man ju ändå klara för UEFA-cupen så i mina ögon är det ingen katastrof att bli utslagna av Valencia. Vill man ha ett lag för Europa i Sverige så kommer allsvenskan att bli lidande. För det innebär att vi kommer ha ett eller max två lag som kommer dominera allsvenskan totalt och serien kommer vara avgjord på ett tidigt stadie. Hur intressant låter det? I stället lever nu allsvenskan både i toppen och botten ända in slutet och det är någonting som jag vill se även i fortsättningen.

Nej se detta som en fest och lärotillfälle i stället för att gnälla och jag är övertygad om att festen kommer fortsätta även i returen i Borås om två veckor, trots 0-3 i baken, för det är inte var dag som storlag besöker stan.

Vi har fyra svenska lag som kvalar till UEFA-cupen och alla fyra har möjlighet att ta sig vidare. Nu kommer säkerligen några att falla ur men om hälften går vidare och så tillkommer Elfsborg så har vi tre lag som är klara för UEFA-cupen. Drömmen om Europa dog inte i går utan den lever i allra högsta grad vidare trots experternas gnäll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra skrivet, speciellt med tanke på att du inte är gul.

Fast jag, som ser så många IFE-matcher jag kan, var besviken över spelet igår. Alldeles för stor respekt gjorde att bra spelare tappade allt de kunde. Men det är ju inget skäl att uttrycka sig som vissa krönikörer och journalister gör.