torsdag, augusti 09, 2007

Jag gillar inte folkpartiet

Det finns partier som man inte har mycket överens för politiskt och så finns det partier som jag inte gillar alls. Två sådana partier är folkpartiet och centerpartiet. Det finns självklart medlemmar som jag inte har något emot alls och som jag tycker är trevliga att prata med i det lokala planet men deras partiledning för ju en politik som jag tycker är helt främmande.

De senaste exemplet är att folkpartiet ännu en gång argumenterar för en ny folkomröstning om EMU. För några månader sen var det Birgitta Olsson som lanserade detta befängda förslag, men nu är t o m EU mininstern Cecillia Malmström för denna idé. Det som retar mig mest är att man i alla år efter EU omröstningen 94 fått höra att vi i vänsterpartiet inte respekterar folkomröstningsresultatet eftersom vi har uträde från unionen i vårt partiprogram. Men vi har aldrig begärt en ny folkomröstning om vårt medlemskap i Unionen. Vi har krävt en folkomröstning om den nya konstitutionen men där har folkpartiet gett oss kalla handen. Det behövs inte säger de. Men tydligen behövs det när det gäller EMU eftersom det resultatet 2003 gick emot deras linje.

Malmström debatterade denna fråga i SVT´s morgonsoffa i morse. Hon säger att mycket har ändrat sig sen folkomröstningen 2003 att det berättigar en ny prövning hos folket innan 2010. Där kan man snacka om arrogans mot svenska folket och att inte respektera folkets vilja 2003.

Som tur har de inget stöd från sina allianskompisar som än så länge ger folkpartiet kalla handen. Men jag skulle inte förvåna om det skulle bli en svängning där med inom en snar framtid.

Vi vet alla att folkpartiet är riktiga EU kramare och det får de vara för mig. Alla ska ha sina åsikter och tycka vad de vill. De får gärna diskutera och debattera EMU och EU frågor, men kräv inte en ny folkomröstning om EMU för den är redan avgjort för många år framöver. Det känns bara löjligt att de kräver de.

Nej folkpartiet har aldrig varit något jag har jublat över och det har absolut inte blivit bättre de senaste åren. Tycker de har blivit ett arrogant parti under Lars Leijonborgs leding. Ett parti för eliten och inte för folket. Man borde byta namn från folkpartiet till elitpartiet, de skulle passa de bättre.

2 kommentarer:

Fredrich Legnemark sa...

Samma här, svårt att inte ogilla dem med sina populistiska 80/20-utspel.

Du är förresten lite länkad.

Nicke Grozdanovski sa...

Ja.. man får ont i magen varje gång man läser ett folkpartiskt utspel