tisdag, augusti 07, 2007

Norra Öland, Del 2

Här kommer Del 2 i bildserien om Norra Öland. Det finns hur mycket som helst som är värt att fota på denna vackra ö. Det jag har valt ut är bara en bråkdel av det som finns. Öland är en rik ö på många sätt och det försöker jag bidra med med mina bilder. Varsegoda och njut av Ölands skönhet


















Neptuni åkrar är en strandvalls remsa sv klappersten.



















De växer få växter på strandvallarna


















Blå jungfrun, Påskhäxornas speciella ö syns från Neptuni åkrar
Ön reser sig mäktig över havet.



















Fyren Långe Erik, Norra Udden, resans mål


















Långe Erik stod färdig 1844, Fyren är 32 meter hög och
byggd av kalksten.



















Längre norrut än så här kan man inte komma på Öland.



















Tornado på sanddynorna



















Det hann bli kväll innan vi lämnade norra Udden. Solen håller
på att närma sig horisonten i nordväst och lyser upp sitt
skymningsljus över Norra Udden



















Solen håller på att gå ner. Bilden är tagen strax söder om
den nordliga udden. Solnedgångar och givetvis

soluppgångar är bland de vackraste man kan se och fotografera.



















Långe Erik syns tydligt på bilden



















På resan söderut stannade vi till i Böda hamn. Denna vy är
mot Östersjön. Mörkret från horisontenbörjar sakta rulla in mot stranden



















Böda Hamn



















Borgholms slott i solnedgång



















Ölandsbron upplyst i kvällsmörkret. Man ser även
det nya vattentornet i Kalmar tydligt på bilden



















En liten annorlunda bild av Ölandsbron. Tagen på Svinö som
ligger strax innan fastlandet.

4 kommentarer:

tomasrj sa...

Härliga bilder Nicke. Särskilt solnedgången och de tre mörkerbilderna sist. Har du skaffat stativ?

Nicke Grozdanovski sa...

Tack... nej det har jag inte.. men uttnytjar de jag hittar som stöd *s* Men bilden på borgholms slott är tagen med mina egna händer som stöd. Koncentrationen var på max och jag är själv förvånad hur ra den blev :-) Jag tycker om mörkebilder. Det ger en härlig stämmning

Mats sa...

Bara lite onödigt gnäll.
Bilden på Tornado på sanddynorna? Det heter väl sanddynerna.
Annars var det fina bilder, tror jag får ta en tur till de norra delarna på Öland.

Nicke Grozdanovski sa...

*s*... tja du mats. Om det är de ena eller de andra känns som de inte har någon större betydelse om 100 år. Men kul att du tyckte om bilderna och jag rekomenderar verkligen en tur norrut