tisdag, oktober 09, 2007

Peter Eriksson

Jag tänker inte sjunka till miljöpartiets språkrörs Peter Erikssons nivå med att säga att jag inte vill ha mp i något regeringsunderlag om vänstersidan vinner valet 2010. För i slutändan är det väljarna som bestämmer hur regeringsunderlaget ska se ut då. Men jag tycker nog det är märkligt att tungan slinter på honom när han luftar denna åsikt. Det är mycket jag inte tycker om med miljöpartiets politik, t ex att Emmaboda kommuns enda mijöpartisktiske fullmäktige ledamot röstade i våras för ett införande av vårdnadsbidrag, samtidigt som de har en del vettiga åsikter med. Men jag skulle aldrig gå ut offentligt som Peter Eriksson gör nu i svenska dagbladet och nobba (v) och säga att Miljöpartiet inte ska vara med på tåget. Det är att spela alliansen i händerna. Nu får de vatten på sin kvarn och kommer säkert att använda detta i retoriken för att visa splittringen på vänsterkanten.

Kritisera oss gärna med de frågor vi är oense om men kalla oss inte gammalmodiga eller bakåtsträvare för att vi bl a. inte vill att de som är sjuka ska få sänkta ersättningar, att inte försämra kollektivavtalen och arbetsrätten och vill ha en ännu starkare offentlig sektor och påstå att vi inte har något att erbjuda svenska folket efter valet.

Detta tillför ingenting i debatten bara massa tråkigheter och split. Vi tre partier har samarbetat i många år och gjort det bra och konstruktivt. Vi har givit och tagit och fått det relativt bra i slutändan även om man inte är helnöjt. Visst har vi visat att vi kan regera och ta ansvar för Sverige så jag förstår inte vad Peter Eriksson är ute efter mer än att sparka undan benen på en av sina samarbetspartners. Dessutom undrar jag om detta är förankrat i miljöpartiet eller om detta är Peter Erikssons privata åsikt. Det får framtiden utvisa.

Läs gärna
:

  • Hanna Löfqvist
  • Inga kommentarer: