lördag, oktober 20, 2007

Vad är de rädda för?

Natten till fredag var det klang och jubel i Lissabon då EU.s ledare skålade i champagne för att EU,s nya konstitution klubbades igenom. Många av Europas ledande elit firade och säger att Lissabonfördraget är en milstolpe i EU.s historia. Det må så vara att det är men man vågar inte låta Europas medborgare få avgöra förträffligheten i detta fördrag. Det är bara Irland och kanske Storbritannien som låter folket avgöra. Resten av länderna ska avgöra frågan i de nationella parlamenten.

De svenska partierna har alla utom Miljöpartiet och Vänsterpartiet avvisat en folkomröstning. Man tycker inte det är så stor fråga att låta folket avgöra detta utan det är en fråga för riksdagens ledamöter. Men frågan var så pass stor att man tyckte det var värt att fira med champagne i Lissabon. Ska jag vara ärlig så gör det ont i mig att se dessa elitens män och kvinnor fira något som jag aldrig kommer få möjlighet att vara delaktig i.

Min inställning är att jag vill lära mig mer om denna konstitution och vill lägga min röst om jag tycker den är bra eller om den är dåligt enligt mig. Det är väl bra att man får igång en diskussion om EU för det efterlyser vi alla inklusive de EU-positiva partierna men när de kommer till kritan lägger de locket på. Om denna nya konstitution är så bra och positivt för oss medborgare i Europa så det vore väl ypperligt för de partierna som är för Lissabonfördraget att lägga fram denna inför svenska folket. Man undrar vad de är rädda för som vill undvara väljarna denna viktiga fråga.

1 kommentar:

Kaj Raving sa...

Tja, de har ju låtit folket rösta tidigare och då röstade vi ju "fel". Jag antar att de har lärt sig sin läxa.