onsdag, februari 06, 2008

Utbildningsministerns Björklunds betygsreform

I dag kom så Utbildningsminister Jan Björklund (fp) med sin och regeringen nya betygssystem reform. Föresten,,,Nya och nya? Tycker att bokstavs kombinations som Björklund redovisade i dag påminner om bokstavsbetygen man använde fram till 1962. De som var med på den tiden minns att man hade en sjugradig skala där A var högst, a näst högst sen vidare AB, BA, B, BC och C. Framtidens sexgradiga betygskala där A är högst och får man ett F i betyget så är man fel ute enligt Björklund dvs underkänd. Dessutom kan man få ett streck och det är underkänt pga att man inte har varit tillräckligt närvarande i skolan för att kunna betygsättas.

Vidare förslår Björklund att betyg ska sättas redan i årskurs sex och hade han kunnat hade sjuåringar i årskurs 1 fått smaka på skriftliga betyg. Jag tycker det är osmaklig tanke att lågstadie och mellanstadie barn ska betygsättas. Jag tror inte det är nyttigt att sortera ut barn i den åldern. Tror inte heller att lärarna ska ägna sig åt det utan deras uppgift är att förmedla kunskap så att man kan få med alla på tåget. Sorteringar kommer ändå i vuxenlivet så låt barnen vara barn och lära sig för sin skull och inte för att få ett bra betyg. Jag kan acceptera, även om jag inte vill, som en kompromiss att ha betyg från årskurs sex men jag ställer aldrig upp på att betygsätta lågstadie och övriga mellanstadie elever.

Jan Björklund tror att man ska ta bort flumskolan i och med detta. Flumskolan är ett begrepp som han har myntat för den hittills förda skolpolitiken där allt givetvis inte är bra men absolut inte dåligt. Men "flumskolan" som Björklund inte tycker om är elevers tillsammans med lärarna ansvar för att själva söka kunskap och lösa uppgifter och ta till sig den kunskap man hittar. Det är det bästa betyg en elev kan få när man upptäcker sin självständighet och stärker sin självkänsla inför vuxenlivet.

"Det ska löna sig att vara flitig i skolan" säger vår käre Utbildningsminister. Han tycker alltså inte det har varit lönsamt med dagens skolsystem? Du är så enkelspårig Jan Björklund när du säger så. Det har alltid lönats sig att vara flitig. Det är inget nytt i och med denna betygsreform som presenterades i dag. Det verkar som om betyg löser alla skolans problem och att eleverna blir mer flitiga bara för att Björklund sjösätter ett nytt betygsystem. Att sortera elever gör inte elever flitigare, det som gör elever flitiga enligt min sätt och se på det, är att de har inflytande på sin skolgång. Att kunna påverka sin miljö och kunna få lugn och ro i lektionsalarna. Det är redan i dag förbjudet att prata i mobiltelefoner under lektionstid. Det är lärarna tillsammans med eleverna som ska se till att det är lugnt och rofylld i skolan. Det ska inte behövas några ordningsbetyg för att få till stånd detta. Mer resurser måste in i skolan i form av mer personal och stöd för elever som behöver hjälp för att klara skolgången.

Nej jag ger inte Jan Björklund ett F för denna betygsreform för även om jag och Björklund har olika syn på skolverksamheten så tvivlar jag inte en sekund på att han vill skolan väl, det är bara det att hans politik löser inga problem men skapar däremot nya och därför får han inget högt betyg av mig.

Inga kommentarer: