torsdag, maj 29, 2008

Alsbo Classico- 1 dag kvar

Emmaboda kommun består av tre socknar, Vissefjärda i sydost, Långasjö i sydväst och så Algutsboda som ligger i norra delen av kommunen. I Algutsboda, som fram till 1969 var en egen kommun, finns tre tätorter, Åfors/Eriksmåla, Boda Glasbruk och Broakulla/Johansfors. I de tre orterna har det till och från funnits fotbollsverksamhet. Åfors GoIF, Johansfors IF, Bodabruk GoIF. Tyvärr har för närvarande inte Åfors GoIF någon fotbollslag. Men Johansfors och Bodabruk är som bekant verksamma i fotbollserierna. Så Alsbo är en förkortning av Algutsboda som används i olika sammanhang, därav mitt namn på derbyt, Alsbo Classico.

Bodabruk supporten, och nästan allt i allo i klubben samt deras hemsida ansvarig Markku Ahonen kallar derbyt för ”The battle of Alsbo”. Det låter lite väl krigiskt tycker jag även det inte kommer bli några söndagsskole lektioner på Bruksvallen i morgon kväll. Men jag personligen gillar namnet Alsbo Classico, det låter bra och ledigt i munnen när man säger det. Därför kommer jag att använda det i fortsättningen. Vi får väl ha någon omröstning om namnet Markku och jag eller varför inte även i fortsättningen ha två namn på sådan här stormatch som Alsbo Classico är.

Dessutom retar han sig på att jag råkat stava hans förnamn fel. Men som jag sagt till honom så lärde inte mina grundskole lärare mig finska därför är det lite knepigt att man stavar med två kk i ett namn. Men men, vi lever i ett mångkulturellt samhälle tack och lov så jag har lovat att inte stava hans namn fel igen.

Johansfors IF bildades 16 juli 1929 så nästa år är det 80 års jubileum för oss JIF:are. Tidigare under åren har vi haft bandy, innebandy, bordtennis och gymnastik men nu är det bara fotbolls som finns verksamt i föreningen. Föreningens idrottsliga topp får vi väl anse vara 1980, med spel i div. III. Annars har laget spelat i fyran, femman och vissa tillfälliga år som nu även i sexan. Hemmaplanen heter Johansfors Idrottsplats och man spelar i vitblåa tröjor, blåa byxor och vita strumpor. Som reservställ har man röda tröjor, blåa byxor röda strumpor.

Bodabruk GoIF bildades 16 juni 1926 och spelar sina hemmamatcher på Bruksvallen i Boda Glasbruk. Även om fotbollen är den dominerande sporten så har man haft gymnastik och bordtennis verksamhet. Föreningen har även ett damlag som spelar i DIV 4 södra. Bodabruk har blåa tröjor, blåa byxor, blåa strumpor.
















Alsbo Classico- 1 dag kvar till bortaderbyt


Forza Johansfors- I morgon vinner vi
















Lugnet före stormen- I morgon vid 1900 tiden är det liv och derbystämmning här på Bruksvallen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att äntligen få se JIF-halsduken hängra runt något (någon) av klass. Hör ju inte till vanlighterna precis...