onsdag, maj 28, 2008

Inför Alsbo Classico- Bodabruk GoIF

På fredag är det dags för Alsbo Classico då Bodabruk tar emot Johansfors IF i ett hett kommunderby på Bruksvallen. Nu laddas det för fullt i de olika lägren och drömmen om vinna derbyt är stor hos båda lagen.

Hur går tankarna i motståndarlägret Bodabruk? Jag ställde några frågor till Markku Ahonen som är webmaster för Bodabruk officiella hemsida. Han har även tidigare varit ordförande för klubben och varit på andra sätt verksam i Bodabruks organisation i många år. Han driver även en blogg där han ventilerar sina åsikter på.

1. Vad tycker du om Bodas insats så här långt i serien. vad är bra och vad är dåligt.
Med en alldeles för liten trupp som är känslig för när "fel" spelare är borta så har serie börjat ungefär som man kunde vänta sig. Försvarsmääsigt hävdar laget sig mycket bra medan man däremot har svårt att skapa chanser framåt och i då håller det oftast inte i nittio minuter. Inga storförluster dock vilket visar på bra moral.

2. Vilka spelare tycker du har imponerat i Boda så här långt.

Målvakten Roger Nilsson har spelat stabilt vilket är oerhört viktigt. Tyvärr har Richard Jäghagen mest varit skadad, han är annars oerhört viktig, främst offensivt och så janne Larsson visat sig vara en riktig pådrivare.

3. Bara tre gjorda mål efter fem matcher är inget som skrämmer motståndarna. Hur ska Boda få fart på målskyttet?

Som jag svarade tidigare, "fel" spelare har varit borta vid fel tillfällen, mot Örsjö IF hade vi i stort sett det bästa vi kan få ihop och alla vet u hur den matchen slutade. Med ordinarie startelva så kommer även målen.

4. Ni hade inte vunnit på länge när ni slog Örsjö för snart två veckor sedan med 3-2. Beskriv hur du kände det slutsignalen gick?

Matcherna mot Örsjö IF är, precis som matcherna mot Johansfors IF, väldigt speciella och frågar du mig om jag får välja så slår jag hellre Örsjö än Johansfors. Och eftersom jag stuckit fram hakan, mycket för att skapa lite extra intresse runt matchen, så var det extra viktigt att vinna. Fast just när slutsignalen gick så var det nog mest lättnad, glädjen kom fram senare under kvällen i takt med att whiskyflaskan blev "lättare" och "lättare"!

5. Hur tror du matchbilden mot JIF kommer se ut?

Mycket beror nog på vilket lag vi mönstrar men jag tror nog att bägge lagen startar lite försiktigt och känner på varandra. JIF har av tradition svårt för Boda så jag tror på en jämn match där inställningen avgör.

6. Vad vet du om era motståndare?

En bra målvakt, en löpstark och målfarlig Peter Andersson och två vassa forwards i Klevtun och Wellrup. Och så Andreas "Yserman" Johansson som drar i motståndarnas tröjor. Förhoppningsvis håller våra nya matchtröjor för såna tilltag då de ser ut att föra tur med sig.

7. Hur tror du matchen slutar och varför?


Som jag sa tidigare, inställningen avgör men jag tror annars mycket på oavgjort. Men efter ordförande Randewalls löfte hoppas jag naturligtvis på en klar Bodavinst.

8. Hur ser din egen uppladdning inför derbyt ut?

Min uppladdning inför derbyt blir att jobba på Kährs i Nybro till halv fem, Därefter en halvtimme- trevart på motionscykel på Nautilius och sedan en bit mat. Kör sedan till Kalmar och hämtar grabben från FFs träning som är slut vid 6-tiden och kommer förhoppningsvis iväg från Fredriksskans vid kvart-tjugo över sex. Sedan är det bara att hålla hastighetsbegränsningarna så är jag på Bruksvallen några minuter före avspark.

9. Vad blir slutresultatet?

1-1, möjligen fördel Boda 2-1.!!!

10. Har du någon hälsning du vill framföra till JIF lägret?

Att oavsett förlusten (eller poängförlsuten!) så är det inte kört för JIFs del än, serien är lång och allt kan hända :-)


Jag tackar Markku Ahonen för att han ville svara på mina frågor.


För mer information om Bodabruk:

Bodabruk GoIF- Den officiela hemsidan
Markku Ahonen- Markku Ahonens blogg

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Boda

Anonym sa...

Kul initiativ Nicke som förhoppningsvis höjer intresset för derbyt än mer.

Nicke Grozdanovski sa...

Tack :-) de är som man säger...

"vad man än gör... Håll spänningen uppe"