fredag, maj 30, 2008

Rikta ilskan åt rätt håll

Jag beklagar att sjuksköterskorna fått ett sånt dåligt avtal det är inte värdigt denna yrkeskår. Men jag beklagar också att vårdfacket får så mycket skit från olika håll. Det inte heller värdigt tycker jag. Det finns faktiskt en part till i sammanhanget och det är arbetsgivarna Kommunerna och Landstingen.

Vad många glömmer är att vi som jobbar inom offentlig sektor inte på samma sätt som i den privata kan strejka så att man kan balansera mellan att strejken drabbar tredje part och arbetsgivaren. Vår strejk får inte bli samhällsfarlig. Nu har vårdstrejken pågått i sex veckor innan det nya avtalet slöts. Under denna tid så ställdes operationer och andra undersökningar in och stödet från tredje part minskar för strejken ju längre det pågår och detta stöd är otroligt viktigt att ha i en arbetsmarknadkonflikt. Jag tror att det var detta som vårdfacket kände när det sa ja till avtalet. Detta vet arbetsgivarna som bara kan vänta ut medlarnas bud.

Därför är det konstigt i mina ögon att alla är så förbannade på vårdförbundet när ilskan borde vara mer mot medlarna som kom med det dåliga budet och arbetsgivarna som talar så varmt om högre kvinnorlöner mellan avtal eller vid valrörelse. Men när de kommer till kritan så är det bara vänsterpartiet som helhjärtat har gett vårdförbundet sitt stöd i denna strejk och det är jag väldigt stolt över att tillhöra ett sådant parti.

2 kommentarer:

Mats sa...

Väl talat min vän.

Kommuner, landsting och statliga verksamheter lever inte som de lär för att kortfattat beskriva det.

SKL ska i det här fallet skämmas och får ta på sig ansvaret som arbetsgivare.

Kommuner och landsting ligger inför en tuff period där personalbrist kommer att bli vardag, mycket på grund av de usla lönerna och alla deltidstjänster.

Ha en härlig helg, själv ska jag jobba hela helgen.

Nicke Grozdanovski sa...

Jag kan bara hålla med dig i din kommentar. Jag önskar dig Mats en fin trevlig vecka.