söndag, maj 25, 2008

Vann rätt låt?

I går kväll avgjordes årets Musik EM final som i år ägde rum i Belgrad i Serbien. 25 länder kvalificerades för denna färgsprakande show som alla har någon åsikt om. Vann gjorde Ryssland för första gången någonsin och som representerades av Dima Bilan med låten "Believe"och den fick 272 poäng. Tvåa kom grannlandet Ukrainas Ani Lorak med "Shady Lady" med 230 poäng. På bronsplats kom Grekland med låten Secret combination sjungen av Kalomira med
218 poäng. Det innebär att nästa års Eurovision kommer att avgöras i Moskva.


För Sverige gick det inte speciellt bra när Charlotte Perrelli och låten "Hero" slutade på en 18:e plats med futtiga 47 poäng. Även om jag definitivt inte tillhör någon av älskarna till låten Hero och Charlotte Perrelli som måste man ju ändå säga att ordet Fiasko inte ska användas i detta sammanhang. Hon gjorde vad hon kunde och att sen inte det föll i tittarnas smak är inget hon kan rå för. Ibland tycker jag de svenska deltagarna slår sig alltför mycket i bröstet och skruvar upp förväntningarna så pass mycket att fallet sen blir gigantisk när det inte går som man vill. Man är snabba med att dissa andra länders bidrag och kan sen inte begripa varför inte Sveriges bidrag går bättre. Att tävla i musik är inte lätt när det finns så många musiksmaker som deltar och det har varit räddningen för eurovisionen att så många olika stilar blandas i denna musikmix.

Rysslands bidrag var det ingen större fel på även om jag inte hade den som min favorit. Jag gillar när låtarna sticker ut och man vågar göra något annorlunda och jag gillar musik som berör mig.

Som en riktig metalälskare gillade jag Finlands bidrag "Missä Miehet Ratsastaa" som framfördes av gruppen Teräsbetoni som till skillnad från Lordi för två år sedan satsade på läder och bar överkropp på scen. Extra plus att man sjöng på finska, man fattade ingenting men det lät jävligt bra. Tyvärr så fick de väl ingen större framgång i röstningen där man bara fick 35 poäng och det gav en 22 plats, men det kan man leva med.

Ett land som Sverige har dissat hela tiden är Lettlands "Wolves Of The Sea" som framfördes av Pirates Of The Sea som jag tyckte var en härlig glad låt som inte var så tokig. Den var anmäld i den svenska uttagningen men kom aldrig med i någon delfinal men gick istället och vann i Lettland motsvarighet. Jag vet inte om det därför den svenska representanterna hade agg mot detta trots att de var svenskar som skrev låten. Det slutade inte bättre än att Lettland till Christer Björkman och co. förtret kom före Sverige i omröstningen med en 12:e plats med 83 poäng.

Men min absoluta favorit var Serbiens bidrag "Oro" som sjöngs av Jelena Tomasevic. När det gäller Serberna är det inte bara låten som sticker ut, en tung mäktig ballad som sjungs vackert av sångerskan, utan det är själva atmosfären som skapas i den vackra, mäktiga koreografin som uppstår i arenan med ljus och stillhet. Underbart vackert och känslofyllt som man inte kan låta bli att berörd av. Europa gillade den med då den kom på en fin sjätte plats med 160 poäng.

Det fanns flera andra låtar som man gillade, som Kroatiens, Armeniens, Spaniens var väldigt kul som jag skrattade åt, Norges låt var inte så tokig trots allt.

Mina rötters hemland Makedonien kom inte till finalen utan åkte ut i Torsdagens semifinal mycket tack vare Svenska Hero som juryn skickade vidare på bekostnad av Makedoniens bidrag "Let me Love" framförd av Tamara feat. Vrcak & Adrian. En helt okej låt som dock inte riktigt enligt min smak kom i samma klass som föregående års Makedoniska låtar.

Nästa års tävling hålls alltså i Moskva och då är det återigen dags för Sveriges bidrag att se sig själva som favoriter på förhand och förmodligen hamna någonstans i nedre halvan av finalfältet. Vi andra som inte tar det för allvarligt kan då återigen se fram mot en ny härlig musiktävling med nya favoriter och andra låtar som man rynkar på näsan åt.

Inga kommentarer: