söndag, juni 29, 2008

Moderatkvinnornas befängda idé

Moderatkvinnorna har kommit på den lysande idén att man ska sänka skatten för ensamstående singlar. Förslaget innebär ett särskilt grundavdrag på mellan 5 000 och 10 000 kronor per år för singelföräldrar. För den som har en årsinkomst på 252 000 kronor skulle ett grundavdrag på 10 000 kronor innebära ett tillskott 3 144 kronor/ år= 262 per månad.

Men jag undrar om detta förslag verkligen är den rätta. Hur ska man kontrollera att man är singel. Visst är man gift och sambo är man ju uppenbarligen inte singel. Det kan man med enkelhet ha koll på. Men hur lätt är det att kolla upp om man är i ett särboförhållande eller inte? Hur lätt är det att kolla när personer blir singlar eller när man blir ett par? Ska man anmäla sin civila status till skatteverket eller till finansministern Anders Borg eller till moderata kvinnoförbundets ordförande Magdalena Andersson eller någon annan?


- Tjena Anders Borg... Jag heter Nicke Grozdanovski från Emmaboda. Hoppas allt är bra med dig. Jag skulle bara tala om att jag tyvärr är singel nu och vill ha skatteavdrag. Tack. ha en trevligt sommar.

Sen några veckor senare..

- Hej Anders.... Nicke här igen... ja det var jag från Emmaboda som ringde för några veckor sen. Du..Jag har haft tur och nu har kärleken slagit mig igen. Har träffat drömkvinnan och nu är jag inte singel längre. Så därför ville jag tala om att jag inte behöver skatteavdraget längre.. Tack o ha en trevlig sommar, Borg.

Nu är detta samtal inte möjligt för mig eftersom jag visserligen är singel men inte har några barn. Jag vet inte om Tornado räknas som barn även om han snart är tre år, så jag infattas inte av detta singelavdrag. Men jag tror inte många skulle ringa sådär heller. Man kan maila, skicka sms. skriva en "singelskattansökan" eller på något annat sätt visa att man är singel. Kanske köpa en "100% singel tröja" och ta ett kort på sig själv bärande den och sen skicka via e-post till finansministern. Skicka gärna innan 1 januari 2009 innan FRA-lagen kommer i kraft. Finansministern Borg skulle säkert bli överlycklig. Sätten är många men jag vet inte på vilket sätt det är tänkt att man ska kolla ens civila status. Kontrollsamhället befäst mer och mer

Det är bra att man tänker på de ensamstående föräldrarnas situation som ibland verkligen är knapert och problematiskt att få livspusslet att gå ihop. Jag skulle önska att föräldrarförsäkringen höjdes än att sänka skatten för gruppen ensamstående singlar med barn .Det är både opraktiskt, omöjligt och framför allt väldigt ogenomtänkt förslag. Men precis som mycket annat som alliansen har kommit på är detta förslag värt ett besök i den alliansblå papperskorgen.

Inga kommentarer: