fredag, juli 25, 2008

Kalmar del 2- Kvarnholmen

Under andra hälften av 1600-talet flyttades Kalmars stadskärna från Gamla Stan runt slottet till den lilla ön Kvarnholmen som snabbt befästes och förseddes med en lång ringmur som delvis är bevarad i dag. Man rev den gamla kyrkan som fanns i Gamla stan och byggde en domkyrka som är maffig byggnad ritad av Nicodemus Tessin den äldre och började byggas 1660 och den stod klar 1703.

Det finns tre torg på kvarnholmen. Larmtorget där Kalmar stadsteater ligger, här finns många krogar och resturanger. Stortorget där domkyrkan ligger är centrum i Kalmar. Här går raka gågator, som förbinder Stortorget med Larmtorget, med affärer och resturanger som har uteserveringar under sommaren. Här finns en betydande torghandel. Sista torget är lilla torget som namnet antyder är den minsta av de tre.








Kalmar är en sommarstad och har många turister som kommer med bil, buss, tåg men även med kryssningsfartyg som denna amerikanska kryssaren Seven Seas Voyager.














Det finns mycket grönska i Kalmar även mitt i stan.




Västerport eller högvakten som den kallas. Den stod färdig 1658 och var huvudinfart till Kvarnholmen. Länge höll försvarsstyrkan till inne i valven. Idag ryms där dock försäljning och tillverkning av glas. Fortfarande används den av människor som en in och utfart. Lägg märke till delar av den gamla muren vid Västerportens båda sidor










En av gågatorna på Kvarnholmen, Storgatan. Det är alltid många människor som går här på sommaren men i dag var det extra mycket eftersom det är marknad i Kalmar i dag.






Gamla Rådhuset i Kalmar som finn på Stortorget mitt emot domkyrkan. Denna byggnad är ett av de allra äldsta i Kalmar. Jag har inte hittat när den uppfördes men i mitten av bilden kan man se Karl XI sigill så byggnaden är uppförd under senare delen av 1600-talet.
Kalmars mäktiga domkyrka. Domkyrkan började byggas 1660 under Karl X Gustafs regering, invigdes 1682 under karl XI och fullbordades 1712 under Karl XII. Anledningen till att kyrkobygget tog så lång tid beror sannolikt på de långa och svåra krigen under denna period.Efter dessa tre regenter bär kyrkan namnet Karls kyrka. Kalmar var under många år mellan 1603 och 1915 eget stift med biskop. När Kalmar stift upphörde och blev en del av Växjö stift 1915 beslutades att kyrkan fortsatt skulle vara domkyrka.












Tro det eller ej men detta är faktiskt Calmar Stadshotell. En vacker byggnad i jugendstil mitt på Stortorget.









Ytterligaren en port in eller ut från Kvarnholmen. Denna kallas för Storbroporten eller Kavaljeren. Det fanns ursprungligen sju portar runt kvarnholmen. Det finns numera tre kvar




Här låg tidigare en ångkvarn och numera är det sen 1987 tillhåll för Kalmar läns museet med b la den permanenta utställningen om regalskeppet Kronan. Kalmarsalen som är en kongress ock konserthall finns också här.



Med Öland som kuliss är Kalmar mycket vacker stad för alla seglare och andra båtfantaster. Det är faktiskt Färjestaden på Öland ni ser i bakgrunden.

Även om Öland ligger nära Kalmar så är det inte så här nära. Men med kameran och ett bra program i datorns hjälp kan man göra det mesta som t ex flytta Ön närmare fastlandet. Lite ljug men ack så kul.

Åkte över bron till Färjestaden och tog denna kort på Kalmar på andra sidan sundet. På kortet ser man gamla vattentornet som dominerar bilden tillsammans med Byggnaden till höger som Kalmar läns museet ligger i. Strax bakom den byggnaden och lite mot mitten ser man domkyrkans torn. Kul att man kan göra så här relativt klara närbilder av en del av Kalmar stad. Man ska komma i håg att sundet är ungefär sex kilometer brett.



Nu har ni sett lite av vad Kalmar har att erbjuda de som bor här och alla turister. Detta är dock bara en bråkdel av vad man kan uppleva och göra i stan. Hoppas ni tyckte om bilderna och att ni fått lite information om denna vackra stad.

2 kommentarer:

tomasrj sa...

Återigen ett fint reportage. Vilka källor använder du? Wikipedia eller nåt uppslagsverk?

Liknande vyer skildrade jag på bloggen under 2005. Bland annat här. Under 2005 arbetade jag som lärare i Kalmar och undervisade på fängelset. I samband med lunchen tillbringade eleverna en timme i rastgården. Under tiden passade jag på att njuta av Kalmar och promenerade runt i stan. Resultatet visade jag på bloggen.

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Tomas för de berömde orden.

De källor jag använder är dels Wikipedia, men genom att googla försöker jag även hitta någon officiell hemsida eller andra informativa sidor för de städer, platser eller specifika objekt jag besöker. Ibland finner jag bra information och ibland är det väldigt magert. Sen har jag själv en grundkunskap sedan tidigare som jag använder.

Genom att skriva och forska på nätet eller i andra böcker så lär jag mig själv mer om det som jag fotar.

Jag ska genast kolla på din sida om Kalmar. :-)