tisdag, juli 08, 2008

Småländska kusten, Del 1- Strömsrum

I dag var jag och besökte min kamrat Tomas Jonsson som bor i Strömsrum som ligger södra delen av Mönsterås kommun. Strömsrum är en vacker by med ett vackert träslott med samma namn och Tomas bor mitt emot slottet. Där bedrivs i dag jord- och skogsbruk på slottets ägor. På markerna som tillhör slottet finns vackra alléer bestående av ekar med två stenmurar som följer allén.








Så här såg det ut på himlen i Emmaboda i förmiddags när jag satte mig i bilen för att köra till Strömsrum. Det kom några skarpa åsknallar som tydde på att det åskade på nära håll. Som tur var följde inte denna vädertyp mig under resan.











Allén i Strömsrum med sina stora ekar och stenmurar på sidan av vägen.










Det finns en viss bebyggelse där människor bor permanent på Strömsunds ägor. Dessa är typiska för Småland med sin röda fasad och vita knutar.










Två stora kraftiga ekar som har många hundra år på naken. De som byggde stenmuren har gjort en böj runt de två stammarna och det vittnar om att dessa två ekar är väldigt gamla.









Detta var Tomas och mitt slutmål för den sammanlagda 5,5 km långa vandringen som vi gjorde. Kalmarsund vid Skuteholm som denna plats kallas. På andra sidan öppna havet når man Gotland.










Stenmurar har skapat ett biologisk mångfald av växter och djur. En del av det Svenska kulturlandskapet och naturen.







De båda T:na på vandring. Tornado och Tomas








En del av Strömsrums många öppna ägor där man håller boskap och odlar.









Strömsrums slott, byggd på mitten av 1700-talet. Men här fanns redan på 1300-talet ett Kastal och en byggnad på 1600-talet.

1 kommentar:

Anonym sa...

En vacker by....bor själv längs patavägen i Rappes hus.
// Stefan