lördag, augusti 16, 2008

Grattis Mor på födelsedagen

I dag har jag varit i Åfors och hälsat på mina föräldrar för att fira min Mor på hennes 54 års dag. Det blev en trevlig tillställning med grillat, tårta, lite uppvaktning och annat trevligt. Broder Daniel, min största bloggkritiker, var också på besök i Åfors.

Vi satt ute och grillade som sagt var och njöt av en mulen men ändå fin augustidag. Mellan köttbitarna på grillen så hade man koll på vad som hände där borta i Peking. Morsan är en hejare på att laga mat och farsan är en lika bra hejare på grillen så maten smakade som vanligt bra. Det bjöds på grillade revben och kotletter med den traditionella korven med bröd vid sidan om. Till det så fixade mor en god potatisgratäng och stek potatis om man ville ha det med. Sen en god sallad till. Det var hur gott som helst och vad kan man begära mer?

Sen fikat efteråt var inte så dumt det heller, kaffe med en god hemmagjord gräddtårta. Ryktet säger att Broder Daniel hade ett finger med i tårttillverkningen men jag vet inte om det stämmer. Får väl förhöra honom nästa gång vi ses :-)

Denna bok köpte jag tillsammans med Broder Daniel till mor som present på hennes dag. Den rutiga kokboken heter den med över 1500 recept. Bara för att ge mamma inspiration för andra maträtter än för att hon inte har kunskaper om matlagning för det har hon verkligen. En väldigt bra och användbar bok är detta och här finns allt som man bör veta när man befinner sig i köket med både recept och hur råvarorna används och ser ut.

Det var bara det att de visade sig att jag redan för några år sedan köpt en äldre version av boken i julklapp till min kära mor. Det var väldigt komiskt att jag inte hade bättre koll på det men jag börjar väl bli äldre och minnet sviktar. Kan ju inte skylla på att jag fått solsting heller när solen i dag lyste med sin frånvaro. Nu är det bara att gå tillbaka till bokhandeln och lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka och köpa en ny present till henne från hennes två älskade söner och vi vet redan vad de ska bli men det är fortfarande en hemlighet. Från pappa fick hon blommor och en sats med olika sorters vackra bestick.

Jag måste säga att jag har väldigt bra föräldrar som ställer upp 100% och jag är väldigt tacksam att de finns och bor i närheten. Jag är dessutom väldigt glad och tacksam att vi har en så bra kontakt mellan varandra och det gäller även Broder Daniel. Även om vi två gnabbar en del så är det väldigt hjärtligt. Han är som sagt var min största bloggkritiker och säger vad han tycker och tänker om den. Men han tål också att få tillbaka och det är skönt ibland att få ge igen, men jag gillar även att få munhugg tillbaka :)



GRATTIS MOR PÅ 54 ÅRS DAGEN.

Inga kommentarer: