onsdag, september 24, 2008

Snokar gillar också hösten

Denna lilla krabat som är en snok (Natrix natrix) påträffade jag i Duvemåla i dag. Den låg på marken och njöt av höstsolen innan jag kom och tyvärr störde den så den ringlade iväg. Snabb var den men som tur var hann jag ta ett kort på den vackra ormen. Att den är en snok och ingen huggorm kan man se att den har två gula fläckar bakom nacken. Eftersom snoken saknar gifttänder är den inte giftig och således ofarlig för oss människor. Den kan bli 140 cm lång men vanligtvis är den mindre än så.

Snoken lever främst på vattenlevande djur som fisk och grodor, men kan även ta paddor och andra smådjur. Till skillnad mot många andra ormar påverkas snoken inte av paddans gift.

Om snoken blir hotad är den snabb med att dra sig undan. Har den inte möjlighet till det så kan den spela död genom att lägga sig på ryggen med tungan hängande ut ur munnen. Prövar man att vända den igen kommer den att rulla tillbaka till ryggläge. När den känner sig skrämt så kan den avge illaluktande exrementer ifrån doftkörtlar vid analöppningen. Får man detta sekretet på kläderna kan det vara svårt att få bort lukten.

Eftersom snokar går i dvala redan i början av Oktober var det en tur att jag fick syn på ormen. Den kan övervintra i hål och gångar av olika slag, på frostfritt djup så ormen inte fryser ihjäl.













Huggorm (Vipera berus) som jämförelse till snok. Denna bild tog jag i Klättorp 29 april

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är här och "snokar" i brist på annat :-)

Kram Karin

Nicke Grozdanovski sa...

du är alltid välkommen att snoka :)
Kram