tisdag, september 30, 2008

Kommunal personal ger allt för samhällets bästa.

För en tid sedan skrev jag i bloggen om den handbok från Svensk Näringsliv som damp ner i mitt brevinkast där det stod en hel del "goda" råd och varför avknoppning och konkurerrnsutsättning av kommunal verksamhet var så bra. Denna bloggartikel skickade jag in som en insändare till tidningen Östran som publicerade den förra måndagen.

Läs
det inlägget
här

I torsdags svarade vår kristdemokratiske representant i Emmaboda kommun Sven-Åke Svensson på min insändare och kallade den för struntprat. Till skillnad från mig så tyckte han, inte överraskande, om Svensk Näringslivs handbok som han till och med kallade för en "upplysande skrift ägnad kommunalpolitiker och andra som kan behöva lite ökad kunskap i näringslivsfrågor."

Han är vidare bekymrad över att vi i vänstern ingår i majoritets bilden i kommunen och att han därför inte är förvånad över att vi sjunker i Svensk Näringslivs egna undersökning på den kommunala företagsklimet. Vi är enligt Svensk Näringsliv på plats 272 av totalt 290 kommuner. Det beroende mycket på att vi inte har någon avknoppning eller konkurrensutsättning av vår kommunala verksamhet. Han avslutar sin insändare med att skriva att "vänstern har länge styrt och ställt i det här landet så det är väl på tiden att folk vågar tänka fritt och därav dra sina egna slutsatser."

Detta har jag nu att svarat på och skrev i hop en ny insändare i torsdags och skickade den omgående till Östran. I dagens tidning är den publicerad dock tyvärr inte i sin helhet. Mycket av tyngden i insändarens tappades tycker jag när allt inte fanns med, trots att jag inte tyckte jag skrev för långt, men jag har ju min egen blogg som inte "klipper" artiklar och insändare så här kommer den i sin helhet:


Kristdemokraten Sven Åke Svensson svarade på min insändare som handlade om Svensk näringslivs ”goda råd” när det gäller Kommunal avknoppning. Men inte ett ord i hans svar handlade om det som jag tyckte var väsentligt. I stället så skriver han att han är bekymrad över att vänsterpartiet ingår i den styrande majoriteten i Emmaboda kommun, samma parti som han för övrigt ville ha med efter valet 2006. Då var han inte så bekymrad över att vi skulle ingå i en blocköverskridande majoritet. Men det var vi så därför valde vi att samarbeta med socialdemokraterna

Han skriver att jag ”omyndigförklarade” Svensk Näringsliv när jag kritiserade deras enkelspåriga väg när det gällde den kommunala verksamheten där de uppmanar och uppmuntrar kommuner att avknoppa sin verksamhet. Att ha en annan åsikt är inte att omyndighetsförklara någon så även om jag inte har samma åsikt som Sven Åke Svenssons kära Kristdemokrati så omyndighetsförklarar jag inte detta parti lika lite som jag omyndighetsförklarar Svensk Näringsliv.

Att Sven Åke Svenssons parti är för att konkurrensutsätta kommunal verksamhet är ingen nyhet. Denna linje har de drivit hela tiden. Senast så hoppade de av när vi i majoriteten efter beslut i fullmäktige bildade en grupp som skulle arbeta med näringslivsfrågor. Enda anledningen till att kristdemokraterna hoppade av är att vi enligt fullmäktigebeslutet inte skulle arbeta med avknoppning av kommunal verksamhet. Detta är så fundamentalt viktigt för de borgerliga att de var det avgörande för deras medverkan. Vi har olika synsätt på detta med privatisering eller avknoppning som det så vackert heter av kommunala områden.

Vad jag skrev som fick Sven Åke Svensson att gå i taket var att kommunen enligt Svenskt näringsliv ensidigt ska bjuda till konkurrens men bara av sin egen verksamhet. De tror liksom de borgerliga företrädarna att allt bli bättre bara man kan privatisera och tjäna pengar på människors samhälliga behov. Så är det naturligtvis inte. Det finns många medarbetare ute i våra kommunala verksamheter som lägger ner ett jättejobb i sina arbeten för kommunens och invånarnas bästa. Utan de skulle hela samhället gå under. Det är inte alltid de får den uppskattning av oss politiker som dem förtjänar. Svensk näringslivs ger dem inte det utan allt blir t ex. så mycket effektivare och man får mer inflytande bara det är en privatstyrd verksamhet. Det är helt enligt Svensk näringslivs linje att tycka så. De företräder sina medlemmar och organisationer men för den skull behöver inte allt vad de tycker sättas upp på den samhälliga dagordningen. Hur tror ni att vår egen personal i Emmaboda kommun och andra kommuner känner sig när Svensk näringsliv och vissa politiker på högerkanten hela tiden pratar hur allting blir bättre och effektivare bara det avknoppas från kommunens händer.

Precis som Sven Åke Svensson uppmanar folk att tänka fritt och dra sina egna slutsatser så tar jag mig den friheten att våga tänka annorlunda och dra mina egna slutsatser än vad både Kristdemokrater och Svensk Näringsliv basunerar ut. Sen får han kalla det för struntprat om han vill.

2 kommentarer:

Mats sa...

KD har blivit ett Moderaterna light.
De har övergivit sina ideal med människan i centrum, att vårda individen.
När det gäller avknoppning inom den kommunala verksamheten tycker jag att vi ska vara väldigt försiktiga.
En stor del av kommunal verksamhet innefattar människor och dem ska vi inte använda som brickor i ett spel, ibland måste saker helt enkelt få kosta litet.

Nicke Grozdanovski sa...

Precis Mats som du säger är det jag menar att allt ska inte vara konkurrens utsatt och vara av vinstintresse. Man ska inte tjäna pengar på människors samhälliga behov.

Vi har en ideologisk medveten allians i vår kommun. Innan var det på tekniska nämndens områden som var under privatiserings prövning från deras sida. Nu mera har de sådana tankar i både socialnämnden och bildingnämnden. Men så länge vi har vänstermajoritet kan vi freda dessa områden, men får de makten så blir det svårt. Men det är ändå skönt med ideologiska skillnader även i kommunpolitiken. :-)