torsdag, november 06, 2008

Elmvallen

Bodabruks Markku Ahonen föreslår i ett medborgarförslag till Emmaboda kommun att man ska döpa om Landsvägen i Broakulla till Bröderna Elms gata. Ett utmärkt förslag tycker jag även om jag förstår att det inte är så enkelt att byta namn på befintliga vägar.

Bröderna Elms fotbollskarriär började i Johansfors IF och idrottsplatsen där man såg tidigt att de skulle bli väldigt bra i framtiden. Nu håller de på att bli Svenska mästare med Kalmar FF och mellanbroden Viktor kommer efter nyår att bli proffs i Holländska Heerenveen. Dessutom har Viktor varit uttagen i A-landslaget och Rasmus i U21 landslaget. Alla tre Rasmus, Viktor och David har varit bidragande till Kalmar FF:s framgångar och är ambassadörer för Emmaboda kommun. De är med sin ödmjukhet och spelskickligher stora förebilder för dagens unga. De ger oss i kommunen och i Johansfors IF mycket reklam och uppskattning var och varann dag när de figurerar i både lokala och rikstäckande medier.

Därför känns det bra om Landsvägen där bröderna är uppväxta och där deras engagerade föräldrar Johnny och Ulla Elm fortfarande bor får namn efter dessa fantastiska bröder. Men jag vill också att Johansfors IF döper om sin hemma plan, där de tre för första gången sprang ut på en fotbollsplan och där allting började en gång i tiden, från rätt så intetsägande Idrottsplatsen till Elmvallen eller Bröderna Elms IP. Jag är övertygad om att detta kommer att uppskattas av alla och även ge Johansfors en nytändning inför kommande säsong.
Jag hade tänkt komma med detta förslag efter söndagens troliga SM-guld för Kalmar FF och hylla Elmbröderna med att föreslå namnbyte på vår Idrottsplats. Men eftersom Markku Ahonen hade detta förslag i dag så var det lika bra att offentliggöra min egen idé nu.
















Elmvallen?

Jag har skickat ett sms till ordförande Dennis Randewall om detta förslag som jag även kommer ta upp på nästa styrelsemöte. Vi får se vart detta kommer att landa men jag tycker att det är tillsammans med Markku Ahonens förslag ett otroligt framåtskridande och spännande förslag.

Här kan du läsa Markkus förslag:

Bröderna Elms gata

Inga kommentarer: