söndag, januari 11, 2009

Demonstration för solidaritet för Gazas folk

I går genomfördes demonstrationer för stöd till Palestinas folk och Israels bombningar av Gazaremsan. En sådan ägde rum i Stockholm på Sergels torg där min vän Björn Nilsson var en av ca 10000 deltagare som var där. Han skildrar demonstrationen på sin blogg på ett föredömligt sätt. Klicka på de fyra länkarna och läs hans artiklar.

Vi var inte tysta
Och det bara fortsatte
Skäll mindre på Bildt
Alternativ till flaggbränning

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Det var så mycket folk att jag knappt hittade mig själv i mängden. Otroligt. Den 28 december var det ett par hundra pers på sin höjd på det första Palestinamötet på Sergels torg, nu var det knökfullt på och runtom torget och det verkar ha varit en hel del folk som inte demonstrerar normalt. Det har hänt någonting!

Nicke Grozdanovski sa...

Det är fantastiskt vilket stöd palestina har i omvärlden. Tragiskt att inte Israels regering bryr sig om det.

Björn Nilsson sa...

Jag kanske har fel, men jag anar att de är jäkligt skrämda och inte riktigt vet vad de skall hitta på när de har testat i stort sett allt utom massförstörelsevapen utan att lyckas. De kan inte heller lita på massuppslutning från judar internationellt längre. Det verkar som om israellobbyn mer blir en affär för knäppisar och islamofober, och det är ju inget att vila sig mot i längden.