torsdag, januari 01, 2009

En strålande start på det nya året

Det blev en fantastisk vinterdag som inledde det nya året. Blå himmel, strålande sol, snö på marken och på träden och minusgrader, precis så här man vill ha vintern och som vi inte har blivit bortskämda med. Därför får man passa på att njuta av dagen och ta en massa kort som man kan titta på när det mulnar på igen.




Dagens huvudperson lyser med sina strålar bakom grantopparna på denna vackra vinterbild över marknadsplatsen i Eriksmåla. Kl. 12.50









Här tar man där med julpyntet på allvar, Bostadshus i Spritsmåla, söder om Eriksmåla










Bonusbild på Linneforsbäcken. Jag är här och fotografar den 14 varje månad men eftersom man inte vet om det är snö då så får man passa på att ta ett kort när det är lite snö i allafall på marken.









Jag är ganska ofta här i Linnefors men aldrig varit när det är vinterlikt. Det är lika vackert här nu som på sommaren. Kl. 13.16








Vid damluckorna i Linnefors har man försökt skapa ett paradis. Dock inte för allmänheten utan det är privat badplats. Det är bara att konstatera att det är lika vackert här på vintern som på sommaren













Vattenmassorna rusar nerför damluckorna mot Linneforsbäcken. Så här mycket vatten har jag aldrig sett här.









Vatten som frusit och bildat för varje droppe en allt längre istapp.











Tornado kommer i sin rätt i den vita snön










Solen lyser vackert på den isbelagda Törn














Förklaring till varför man tar upp båten på senhösten.

Islandskap över sjön Törn. När vintern är som bäst
En vacker solnedgång över Emmaboda. Kl. 16.08

Som avslutning på denna vackra dag så kan man se den kommande månen och Venus på kvällshimlen. Bättre kan det inte bli denna magiska nyårsdag. kl.16.18
Närbild på den kommande månen där den solbelysta månskäran lyser. Men titta noga kan du även se konturerna av den mörka delen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så vackert o det är från våra ställen du tagit flera av korten....

Kram Karin

Björn Nilsson sa...

Jag tänkte just skriva och larma om ve och förbannelse för den sista bilden - det finns nämligen en fackterm inom astronomin för den där "osynliga" delen av månen som man ändå ser lite svagt. Det är bara det att jag glömt termen och det stör min sinnesfrid. Kunde ha stört nattsömnen också om jag inte löst frågan! Bläddrade förtvivlat i min stora bok om astronomi men hittade inget. Men då råkade blicken hamna på en liten tunn bok i samma ämne i en av mina kaotiska bokhyllor, och där fanns svaret: "Det askgrå ljuset"! Så då kan jag andas ut.

Trevliga bilder i övrigt, för övrigt. Man kan ju konstatera att "snövit" inte verkar vara rätt ord att beskriva Tornado.

Kaj Raving sa...

Tur att du kan sova inatt nu då Björn :-)

Riktigt fina bilder har du fått till i alla fall Nicke.

En riktigt god röd fortsättning på er alla.

Nicke Grozdanovski sa...

Tack alla tre som skriver berömande ord om mina bilder. Det värmer mig att ni finner glädje i dessa bilder.

Karin- Ja, det är ju riktiga pärlor vi har :-) Kram

Björn- Jag har ett svag minne att jag också här hört talas om askgrå ljuset. Denna vetskap som gör att du får en god nattsömn i natt :-) Det måste vara samma fenomen som gör att månen inte blir helt mörkt vid månförmörkelse. Sen är ju månen alltid rund även om den hela inte lyser. I en något så när ljus bakgrund ser man den mörka delen tydligt i en kikare eller i en förstorad bild.

Jag önskar er alla en god fortsättning på det nya året. :-)