onsdag, januari 21, 2009

Jan Björklund har anledning att vara orolig

I förrgår var folkpartiledaren och fd yrkesmilitären Jan Björklund ute och propagerade för ett starkare försvar och att vi var naiva när det gäller Ryssland och att vi måste vakna. Jag har funderat mycket på vad det är vi ska ha insikt om när det gäller ryssarna och vad Björklund är så rädd för? För något militärt hot från Ryssland finns inte.

Nu har jag efter en viss tids grubblande äntligen kommit på vad rottingmajoren menade och jag ger Björklund rätt. Vi måste ha ett starkt försvar för ryssen är på svensk mark för att återigen vinna ett bandyguld. Den ryska björnen är regerande världsmästare i bandy och just nu avgörs Bandy VM i Sverige. För svenska landslaget är ambitionen att återerövra guldet i finalen som avgörs på söndag. Men redan i kväll får vi en försmak av den troliga finalen då Sverige möter Ryssland. Nyckel till segern är ett starkt försvar och det var säkert det som Jan Björklund hade i tankarna i måndags när han gjorde sitt försvarsutspel. För Sverige måste vara vaksamma och inte spela naivt mot Ryssland för då kommer den ryska offensiven att skörda triumfer i kväll.

Men en sak har jag inte kommit på och det är Gotlands strategiska betydelse för vad jag vet är inte bandyn så stark på den stora ön. Men jag ska fundera vidare på detta så kanske jag kommer på en lösning.

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Ryssarna kanske utgör ett hot mot de gotländska varpa-kastarna?

Anonym sa...

Det ska va du som ska komma på en sån sak...sport fans som du är :-)

Kram Karin

Nicke Grozdanovski sa...

Björn- Lika dåligt det är med bandy på Gotland lika illa är nog varpa-aktiviteterna i Ryssland, så det är nog inget hot mot Gutarna
:-)

Karin- Jag kom inte på något annat som Ryssarna hotar Sverige med i vårt land än just bandyn. Annars vet jag inte vad Janne "banan" Björklund menar med att ryssarna hotar oss igen.