söndag, februari 15, 2009

Israelkritik och antisemitism

Att inte kunna skilja mellan stat, folkgrupp och religion är tecken på trångsynthet enligt mitt sätt och se på omvärlden. Det har blossat upp en infekterad debatt och anklagelse om att antisemitismen har ökat sen Israel angrepp Gaza vid jultid förra året. B la har bloggaren Jinge som har genom åren skrivit mycket kritiska texter mot Israels agerande i mellanöstern blivit p g a detta anklagad från Israelvänner och andra politiska motståndare för att vara antisemit. T o m Lars Ohly har blivit anklagad för det för att han har Jinge som en av de bloggar han regelbundet läser och för att han liksom Jinge har varit kritiskt mot Israels politik. Man måste vara försiktig med ord så att de inte blir urvattnade och skriker man antisemit åt alla som kritiserar Israel politik då blir det tillslut resultatet att ordet tappar sin rätta betydelse

Ordet antisemitism betyder är fientlighet mot gruppen judar och judendomen i sin helhet. Står ingenting om att kritik mot staten Israels agerande skulle innefatta detta begrepp. Detta är naturligtvis helt riktigt för även om landet Israel bekänner sig vara en judisk stat så har detta inget med judar som folkslag eller judendomen som religion att göra. Detta hela handlar enbart om att sätta sig i en maktposition och erövra nya landområden och denna inriktning har varit rådande så länge människor har tagit sig den rätten att roffa åt sig mark och rikedomar på bekostnad av sina grannar.

När begrepp som mitt och ditt skapades så lade man grunden till dåvarande och framtida konflikter som oftast löstes med vapenmakt. Då kan man ha religionen som ett vapen för att få med sig folket. Antingen handlar det om ren och skär försvar mot angripare eller har någon kommit på tanken att sprida sin religion över land och rike oftast med som det heter svärdet i hand. Detta skapar givetvis ett hat som tyvärr sprider sig och drabbar oskyldiga.

Att judar världen över nu får känna av Isreals krig eller muslimer världen över som drabbas på grund av de av de olika islamistiska terrorbomberna är en tragisk effekt av det rådande situationen i mellanöstern och andra konfliktområden. Att man inte kan skilja mellan individer och de styrande och som direkt är ansvariga för konflikterna är något som måste förkastas och fördömas. Vi måste bekämpa fördomar och situationer där man drar alla över en kamm. Vi måste se allvarligt på antisemitismen, Islamofobin och andra rasistiska tendenser som blossar upp i samhället. Vi måste stå upp mot människovärdet för det är inget självklarhet i dag.

1 kommentar:

Jinge sa...

Det där är ett märkligt fenomen. Ska man försöka se positivt på saken, hur fasen nu det skulle gå till, så är det uppenbart att min ynkna blogg uppenbarligen läses av för många. Att bli prime target är däremot inte kul. Att utsättas för en kontinuerlig förfalskning av fakta är inte heller det skojigt.

Dessutom får jag skit för somliga kommentarer vars värderingar de hävdar är mina. Undrar om de bedömer tidningarnas insändarsidor på samma sätt. En idiotisk insändare i Expressen så är Bonnier en idiot? Givetvis är det inte så...

Det jag tar mest illa vid mig av är dock att det mesta är lögn, ljugande från början till slut. Man har t.o.m. gått så långt att man tillskrivit mig citat som andra yttrat i kommentarer. Sedan jobbar man givetvis på att göra det till en fråga för partiet, de sådana de är vänsterpartisterna.

Eftersom jag kan bevisa att de ljuger så börjar jag fundera på JK...

En positiv sak är dock alla mail jag får. Det har varit 30-40 mail vissa dagar som handlar om detta. Över 95% skriver ”Å va bra att du tar upp detta, det här skriver man inte om i tidningarna” (typ). Jag har dessutom fått ett bra stöd från bloggkollegor. Det är bra, det uppväger de blåbruna bloggarnas kackel...