måndag, mars 16, 2009

Bland tranor och gäss

Våren har verkligen kommit till Emmaboda och självklart även på andra platser också. I dag var jag ute på vårjakt och såg både tranor och gäss. Tyvärr hittade jag inga blåsippor än men de kommer säkert så småningom. Fotografierna av gässen och tranorna är tagna utanför Lindås och trädstammen på Ekeboryd.
















Kanadagäss ute på bete















Tranor är ett säkert vårtecken.













Tranor är väldigt ståtliga och vackra fåglar. Grågäss i bakgrunden
















Mikroperspektiv på tillvaron





















Som en stor orm ringlar denna stam på marken helt täckt av grön mossa.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så vackert mossan har klätt stammen med sin fina, mjuka gröna färg...

Kram Karin

Björn Nilsson sa...

Hörde en koltrast som nästan sjöng för full vår-hals idag - men bara nästan. Vi har inte hunnit så långt ännu. Men tranor kommer nog hit också, de senare åren har det blivit fler tranor som häckar nära Stockholm tror jag.

Mossor och lavar kan vara fina. Linné kallade dem "naturens torpare" för deras trägna och ganska obemärkta arbete.

Anonym sa...

Hej Björn
På sommarstället som ligger 3 mil ovanför Norrtälje har vi massor av tranor.

Karin

Björn Nilsson sa...

Jo, jag kan tänka mig att det är bättre tranterräng i Roslagen än här på Söder. Men åker man ner till trakten av Ågesta kan man stöta på dem. Har för mig de skall finnas någonstans på Lidingö också. Och jag har faktist sett en trana flyga över Djurgården. Eleganta fåglar!

Nicke Grozdanovski sa...

Karin: Det är de som är naturens fantastiska egenskap att man tar tillvara på de som faller. Som den fallna stammen som nu blivit till en mosskoloni.

Kram.

Björn: Våren tar stora steg framåt just nu och allt börjar vakna till i naturen efter vinterns dvala. Vi har en härlig tid framför oss :-)