söndag, mars 08, 2009

Korrö- Hantverkarbyn vid Ronnebyån

Fem kilometer norr om Rävemåla i Tingsryds kommun, Kronobergs län ligger en liten by som heter Korrö. Här var under 1800 en blomstrande hantverkarby som vid Ronnebyån utvecklade garveri, färgeri, såg, kvarn och handelsbod med mera. 1948 lades de sista verksamheterna ner och den ursprungliga verksamheten var till ända. Men som tur är kan man idag i den gamla kvarnen, sågen och färgeriet se hur arbetet bedrevs i svunna tider.

I dag har man i den vackra hantverkarmiljön möjligthet att övernatta i vandrarhemmen som finns här sen 1950. Man kan äta god mat i Korrö Restaurang & Kafé där man sitter precis vid Ronnebyåns kant och ser vattnet forsa fram. Man kan givetvis paddla kanot, fiska, och gå den 4 km långa naturstigen.

Givetvis gör sig Korrö bäst på sommarhalvåret då solen lyser och grönskan spirar och inte som nu i snålblåsten och den fallande blötsnön i mars. Men ändå hoppas jag att ni kan njuta av det vackra som Korrö bjuder på även nu och har ni vägarna förbi så stanna gärna till här och njut av det som Korrö hantverkarby erbjuder sina besökare








Ronnebyån forsar fram längs med Korrös byggnader. Till vänster där staketet syns är restaurang byggnaden. Så där kan man sitta och äta samtidigt man känner åns närhet. Dock var det ingen som gjorde det i dag i snålblåsten. Men däremot var det folk som åt söndagsmiddag inne i resturnangen.














Här framträder restaurangen tydligare















En del av Handelsbodarna på Korrö











Ronnebyån som är 117 km lång och rinner genom södra småland och ner mot Blekinge där den rinner som namnet säger, mitt inne i Ronneby och sen ut i Östersjön.













Korrös Handelsbod som öppnades redan 1889 var stängt till Tornados förtret.
















Sågen på Korrö















Här ser man det stora vattenhjulet som drev sågverket.

För mer information om Korrö klicka här

4 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Jag har inte sett men däremot faktiskt hört Korrö vid några tillfällen - på Sveriges Radio nämligen när man haft sändningar från folkmusikfestivalen där. Trevligt att se hur det ser ut också. Det finns väl inte så många äldre hantverks- och industrimiljöer av denna typ kvar, så det är bra att de bevaras och kan utnyttjas.

I Ronneby har jag faktiskt varit en gång, och promenerat längs ån ner till Ronneby brunn. Fin park hade de där vad jag minns.

Anonym sa...

Ta med mig gärna till den platsen i sommar. Den vill jag gärna besöka.
Dina bilder gav inspiration.

Kram Karin

Nicke Grozdanovski sa...

Du har helt rätt Björn. Jag glömde folkmusikfestivalen som arrangeras på Korrö. Har tyvärr inte varit där själv men har hört mycket gott om det från andra.

Det är en verklig sevärdhet som Korrö bjuder på. En fantastisk miljö som verkligen bjuder på omväxlande aktiviteter.

Nicke Grozdanovski sa...

Jag visste att du skulle gilla bilderna Karin :-) du är välkommen