fredag, mars 13, 2009

Paraskevidekatriafobi

Man kan ha fobier för spindlar, för höga höjder, torgskräck, ormar, cellskräck och andra möjliga och omöjliga rädslor för olika situationer och ting. Alla fobierna har ett eget namn men jag hade inte hört talas om Triskaidekafobi eller Paraskavedekatriafobi förrän just den 13 februari.

Dessa två fobierna är aktuella just i dag eftersom Triskaidekafobi betyder rädsla för talet 13 och Paraskevidekatriafobi är en specifik rädsla för just denna dag.. Fredag den Trettonde. Föresten är det väldigt ovanligt att fredag den 13 inträffar två månader i rad, men de var precis vad som hände i år. Vad fobi för långa och svårtstavade ord heter har jag ännu inte hittat men det finns säkert.

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Något i stil med "megadoxofobi" kanske man kan tänka sig? "Storordsrädsla." Fast jag kan inte klassisk grekiska (ännu i alla fall) så det stämmer nog inte.

Anonym sa...

Själv lider jag av alliansfobi. Den kan bara botas en gång var fjärde år och då med en ytterst osäker medicin.

Nicke Grozdanovski sa...

Megadoxofobi är lättare att säga än Paraskevidekatriafobi som en tungvrickar ord som vi helst ska undvika på många sätt :-) Men jag köper detta så länge.

Lassa Vi får bilda någon kamratförening vi som lider av Alliansfobi... fast det har vi ju redan när vi är medlemmar i Vänsterpartiet :-)