tisdag, april 07, 2009

EU-parlamentarikerna får 145000 skattefritt

Men Eva-Britt ger bort större delen av sin lön.

I sommar höjs EU-parlamentarikernas arvoden med 30 000 kronor till 86 000. Om man räknar med alla former av ersättning blir inkomsten minst 145 000 skattefritt per månad. Det innebär att en EU-parlamentariker tjänar lika mycket som tio vårdbiträden.

Vänsterpartiets EU-parlamentariker Eva-Britt Svensson tycker att hon tjänar för mycket redan före höjningen. Därför skänker hon minst 27 500 kronor i månaden till Vänsterpartiets EU-kritiska arbete. Dessutom ger hon bort minst 250 000 kronor per år till arbete för kvinnors rättigheter, miljö, djurrätt och internationell solidaritet.

- Jag tycker inte att man ska berika sig på politik. Om jag skulle göra mig själv till miljonär så skulle jag svika dem som har röstat på mig.Vänsterpartiet har i riksdagen lagt en motion om att de nuvarande riksdagsarvodena bör sänkas till 41 000 kronor före skatt. Vänsterpartiet anser att den nivån bör gälla även för dem som representerar Sverige i EU-parlamentet.

Inga kommentarer: