torsdag, april 23, 2009

Inför Emmabodasexan- Bodabruk GIF

Så var det dags att bege sig från söder och Vissefjärda till nordöstra delen av Emmaboda kommun och till Boda glasbruk för att titta närmare på laget från byn. En ort som om man ska vara lite krasst bara har fotbollen kvar på orten och även den har varit hotad på senare tid. Annat var det förr då glasbruket blomstrade och Bodabruk hade både skola, förskola, affär och t o m en bensinmack. Då var även Bodabruk GoIF framgångsrika och var högre upp i seriesystemen än vad som nu är fallet.

Bodabruk bildades den 16 juni 1926 och det var inte bara fotboll man sysslade med utan ordnade även ortens nöjesliv som bringade inkomster till föreningen. Redan första året så fick in 610 kr på detta sätt och det täckte kostnaden för spelarnas utrustning. Man har en spännande historia och jag tänker inte dra hela här utan koncentrera mig på nutid men klicka gärna in på dras officiella hemsida för att läsa mer om den. Man hade sin storhetstid på sextitalet då man kämpade i toppen på DIV 4, t ex såg över 1000 personer på Bruksvallen Bodabruk vinna över Nybro IF med 1-0 en underbar vårkväll 1965. Två år senare var man nere i femma för att 1971 ta sig upp igen och man höll sig i fyran under nästan hela sjuttitalet tills man åkte ur 1979. I takt med bekymmer i glasindustrin och nedläggningshot av glasbruket så drabbar det också laget. 1983 åker man ner i sexan. Man pendlade några år mellan femman och sexan fram till 1991 då man åkte ur femman och sedan dess varit bofasta i sexan. Nu har man svårt att rekrytera spelare och klubbens aktiva existens hänger på en skör tråd.

Man har svårt att hävda sig resultatmässigt. På de två senaste säsongerna har man bara vunnit en match och det visserligen inte vilken match som helst utan man slog grannbyn Örsjö hemma i fjol. Dessutom blev det i fjol två oavgjorda matcher och 15 förluster och 13-66 i målskillnad och en sista plats i tabellen.

Men trots det spirar det en optimism i laget om bättre framgångar i år, man tänker sälja sig dyrt under säsongen. Men faktum är att man tappade sin bästa spelare i Rikard Jäghagen som gick till Orrefors inför denna säsong och det är en tungt avbräck för Bodabruk som är svår att ersätta. Så många i truppen måste höja sig om det ska bli en framgångsrikare säsong än i fjol. Men det full möjligt att så kan ske och att fler sticker ut och tar för sig under säsongen. Man jag tror ändå att Bodabruk får en tuff säsong men jag beundrar och hoppas de verkligen inte lägger ner verksamheten utan kämpar på. Dessutom att ortsbona stöttar laget och inte kastar skit på de. För idrottsverksamhet är minst lika viktigt för att behålla intresset för en ort som att det finns arbetstillfällen. Oftast så går dessa som sagt hand i hand.

Förutom fotboll hade man tidigare gymnastik och bordtennis verksamhet i klubben. Man har likt Vissefjärda ett damlag som spelar i DIV 5 Mönsterås. Lagen spelar har blåa tröjor, byxor och strumpor. Hemmaarenan heter Bruksvallen.



















Vy över Bruksvallen










Det är en vacker entré på Bruksvallen.


Hur är tankarna och förväntingarna i Bodabruk inför säsongen som inleds i morgonkväll hemma mot Flerohopp GoIF. Jag ställde några frågor till spelande tränaren Joakim Lindner som gör sin första säsong i den rollen, men har varit i klubben i några år.

1. Vad har ni förväntningar inför serien?
*Tror det kommer bli en rolig säsong med härliga derbyn mot så väl Johansfors och Vissefjärda som Örsjö. "El Classico" brukar alltid vara intressant. Säsongernas höjdpunkter som alltid bevakas och skrivs upp både i bloggar och gästböcker runt om på Internet Där satsar vi så klart på en dubbelseger, något annat vore löjligt att säga. Även om man gör allt man kan och lite till i varje match så känns det ändå som det finns en växel till att lägga i mot slutet av just dom matcherna. Topptippade Johansfors och Vissefjärda kanske vi, teoretiskt sett inte ska kunna rå på. Men räkna med en sak, vi kommer göra allt för att dom ska få kämpa ordentligt om dom vill ha några poäng av oss. Vi har ju även lite mindre glamorösa, men för det inte tråkiga matcher att spela. Hoppas vi kan tvåla dit t.ex. Lenhovda i år. Det var inte långt borta förra säsongen så varför inte. Känns som att vi, med rätt inställning kan plocka poäng av alla lag i serien. Lite flyt och stolpe in, istället för ut som det varit mycket dom senaste åren och vi är med i matchen.

2. Ni kom sist i fjol, med bakgrund av det hur har försäsongen varit?

*Vi har spelat 2 cup matcher mot Flerohopp och Trekanten. Om man fokuserar på spelet så tycker jag att vi stundtals gjort det bra. Spelat ett disciplinerat försvarsspel. Anfallsspelet har däremot lyst lite med sin frånvaro och det är något vi får jobba på. Tror det kommer lossna mer och mer på den fronten ju längre säsongen går.

3. Hur ser laget ut med nyförvärv och vilka har slutat?- är ni bättre rustade i år än i fjol?
*Vi har tappat tränaren Per Wernersson, Richard Jäghagen, Janne Larsson, Stefan Widstrand, Henrik Pettersson, Johan Pettersson, Mathias Håkansson, Mikael Johansson, Richard Olsson. Nyförvärv är Nermin Toporan, Dino Sarhatlich, Miralem Drogaz, Christoffer Sjölin, Jonas Lundkvist, Martin Johansson. Kul är även att Mats Danielsson är tillbaka i klubben efter 1 års frånvaro, nu i rollen som lagledare. På pappret kanske vi har ett sämre lag i år, många av dom som lämnat var tongivande spelare samtidigt som nyförvärven behöver tid att hitta sina platser i laget. Men dom som är kvar från förra året tror jag är grymt revanschsugna och jag tror och hoppas att vi alla vill visa att vi är betydligt bättre än hur tabellen då såg ut. Det var ju även många som blev upprörda över den omtalade säsongssamanfattningen men nu har alla chansen att motbevisa delar av det som skrevs där. Tror faktiskt att vi, med tanke på det är ett starkare lag i år.


4. Vad är klubben målsättning?
*Efter en usel fjolårssäsong känner jag att det bara kan bli bättre. Vi får ta saker ett steg i taget, första målsättningen är att göra en bättre säsong poängmässigt än i fjol. Efter det får vi se vad som händer.

5 Vad är din personliga målsättning för säsongen?
*Jag måste ju, precis som hela laget lyfta mig ett par steg från vad jag presterade förra året. Att utvecklas både som spelar och ledare är ju ganska självklara mål. Hoppas som sagt på en poäng och spelmässigt bättre säsong, både från min och lagets sida och det kommer jag göra allt för att vi ska lyckas med.


6. Vad är er styrka som klubb?
*Som vi har visat i cup matcherna tycker jag vi jobbar stenhårt för varandra, alla efter sina förutsättningar. Inställningen tror jag är det viktigaste. Att alla går in och gör ett j***a jobb i varje match.

7. Finns det något som ni som måste tänka extra på under säsongen? Då menar jag i största allmänhet om det finns några ev. svagheter.
*Vi måste nog se till att börja spela mer efter våra förutsättningar. Söka de lätta alternativen i större utsträckning och sätta varje chans vi får. Har varit lite si och så med dom bitarna innan så det är något vi får försöka tänka lite extra på.


8. Vilka ska man hålla ett öga på i Bodabruk?
*Tror att Roger Nilsson kommer att göra en kanonsäsong. Spikar han igen där bak kan det nog bli riktigt kul. Framåt får vi åter igen lita på att Thomas Elmgren kämpar in ett par bollar. Dom två hoppas jag mycket på i år. Christoffer Sjölin kan även han vara intressant när han blir av med sina skador och kan börja träna för fullt.

9. Vilka tror du vinner Emmabodasexan?
*När det börjar dra ihop sig framåt hösten tror jag det kommer stå mellan Johansfors, Flygsfors och S:t Sigfrid. Kanske kan även Vissefjärda vara med där uppe och fightas. Mitt tips blir att Johansfors står som segrare när säsongen är över.


10. Vad vet du om de andra kommunlagen?
*Johansfors har ju haft ett bra lag ett par år nu och är alltid tuffa att möta. Med en mängd namnkunniga nyförvärv kanske det är dags att ta klivet till 5:an igen? Vissefjärda är jag tvungen att erkänna att jag inte har 100 % koll på. Får väl skylla på att jag faktiskt bor i en annan kommun:) Det jag vet är att dom åkte ur 5:an i fjol och det jag misstänker är att dom själva tror dom ska tillbaka med en gång. Där går väl våra meningar förmodligen isär. Jag tror nämligen Johansfors vinner serien, följt av Flygsfors och S:t Sigfrid. Därmed blir Vissefjärda som bäst 4:a. Vem som har rätt? Ja jag tror ju stenhårt på mitt alternativ men den som lever får se.

11. Har du någon hälsning till Vissefjärda och Johansfors som du vill framföra?
*Som jag sagt tidigare, att dom kanske på pappret har två av seriens starkaste lag, men vi kommer låta dom jobba stenhårt för att lyckas ta några poäng av oss. Ett tips är att inte komma till Bruksvallen (eller era egna planer för den delen) och ställa ut skorna för då kommer det bli riktigt, riktigt tufft. Skulle vara så tråkigt att vinna över er och ni skyller på underskattning ;)


Jag vill tacka Joakim Lindner för att han ställde upp och svarade på mina frågor och jag vill passa på att önska honom och Bodabruk lycka till i serien. Jag ser fram emot Alsbo Classico matcherna mellan Johansfors- Bodabruk där dessutom vår hemmamatch är en del av vårt 80 års jubileum.

Derbydatum för alla Bodabruk supporters att lägga på minnet och då tar jag även med El Classico som spelas mot Örsjö fast Örsjö inte tillhör Emmaboda kommun men ligger väldigt nära Bodabruk så de matcherna är väldigt heta har jag förstått.
16 Maj Bodabruk- Vissefjärda
29 Maj Bodabruk- Örsjö
27 juni Johansfors- Bodabruk
21 Augusti Vissefjärda- Bodabruk
4 september Örsjö- Bodabruk
7 september Bodabruk- Johansfors.

För mer information om Bodabruk:
Bodabruk GoIF officiella hemsida
Markku Ahonen blogg

6 kommentarer:

tess sa...

Bästa spelaren i Bodabruk sen nått år tillbax e väl ändå Martin?? Men bara sett han inomhus o så!

Spelar han kvar?? Står aldrig med som förlust lr nämns lr nåt sånt så??? Eller spelar bara cuper inomhus?? Inte stått med i tidnignen heller! Hörde han var på väg till EIS

Varje match han spelat har han ju nämnts som bäst på plan?? Kolla upp det Nicke! annars bra skrivet :D

Broder till nicke sa...

Vem är Tess???!

Nicke Grozdanovski sa...

Tack Tess för att du tyckte om artikeln Men jag är inte så bevandrad i alla spelarna så att jag på rak arm vet vilka de är. Så Martin känner jag inte till.

Anonym sa...

Ja bästa spelaren i bodabruk är definitivt Martin Persson, om det är samma Martin vi tänker på?

Boda Spelare sa...

Tomas Elmgren och starx efter har vi martin och jocke!! där har ni top 3

Anonym sa...

hehe att jämnföra tomas elmgren med martin o jocke e som att säga att rosenberg e en bättre anfallare än zlatan, snällt sagt =)