fredag, april 24, 2009

Inför Emmabodasexan-Johansfors IF

Så var det dags för det tredje kommunlaget i serien att presenteras och det är mitt eget lag Johansfors IF. Klubben är mest känt i dag för att vara de i många sammanhang omtalade David, Viktor och Rasmus Elms moderklubb. Jag har följt laget i många år ända sedan min "moderklubb" Åfors GoIF la ner sin verksamhet i slutet på åttitalet. I början innan jag fick körkort cyklade jag de sex kilometrarna som det var mellan Åfors där jag bodde och Johansfors idrottsplats varje gång det var hemmamatch. Det var alltid lika spännande och verkligen en av veckans höjdpunkter när det vankades hemmamatch. Man riktigt längtade när man satt i skolan till matcherna nere på IP.

Visst försökte även jag bli en fotbollspelare en gång i tiden men snabbt insåg jag för allas bästa att min plats för evigt var förlagt till träbänken vid sidan om IP. Där trivs jag fortfarande bland övrig publik när vi tillsammans följer laget i vått och torrt. Fast nu kör jag norrut från Emmaboda i stället för att cykla söderut, men känslan är detsamma som förr. Den ändrar sig inte genom årens gång.



När säsongen summerades i fjol var det nog många, inklusive mig som var mer besvikna än vad de ville visa utåt när laget misslyckades med att vinna sexan och ta sig upp i femman igen. Man hade ramlat ur året innan och tanken var att sexan bara skulle vara ettårig. Men ett par dåliga matcher efter sommaren förstörde den tanken och JÌF slutade trea i tabellen. Under hösten var det lite dystert för man visste inte riktigt vilken väg klubben skulle gå nästa säsong. En säsong som är det året då klubben fyller åtti år. Men man har rest sig på ett fantastiskt sätt och fick in några nyförvärv som gör att optimismen åter spirar i "forsen" inför kommande säsong där vi är en av de absoluta seriefavoriterna och det med all rätt. Det visar på en stor moral bland ledande personer som de två bröderna Peter Andersson och Dennis som numera heter Randewall i efternamn och en del andra nyckelpersoner inom klubben som lägger ner massor av tid för klubben de älskar.

Johansfors IF bildades 16 juli 1929 och bruksamhället fick alltså sitt egna fotbollslag. Om de tidiga åren kan ni läsa om på den officiella hemsidan. Under 1970-talet spelade JIF i DIV 4 med stor framgång då man var med i toppen. Kulmen nåddes 1980 med en säsong i trean. Förutom åren 68 och 80 spelade Johansfors 26 år i fyran fr.o.m. uppflyttningen 1955 vilket bör noteras som en aktningsvärd prestation av föreningen.

Men efter några år på åttitalet var man tillbaka i femman där man i början höll till i toppen men allt eftersom åren gick hade man svårare att hävda sig bland topplagen. Det slutade att man hamnade i sexan 1993. Efter ett par mellanår i sexan gjordes en satsning inför säsongen 96 vilket resulterade i avancemang till femman via kval. Framgångsvågen rullade vidare även 97 då man som nyuppflyttad gick direkt till serieseger. Laget klarade första året i fyran, men lyckades inte klara sig kvar.

2004 åkte man ur femman men var tillbaka redan 2006 efter att DIV sex sejouren bara blivit ett årig. Två säsonger blev det i femman innan det var dags igen att ta hissen ner i sexan 2007 efter en jobbig höstsäsong det där mesta gick snett. Fjolåret blev som jag skrev en besvikelse. Våren och fram till sommaren var bra. Vi hade radat upp åtta raka segrar innan sommaruppehållet och var på med i den absoluta toppstriden i kampen om seriesegern. Men en dålig inledning efter sommaruppehållet då JIF endast tog en pinne bara på fyra första matcherna där man har en bedrövlig 1-5 förlust borta mot Skruv på näthinnan. Det gjorda att topplagen sprang ifrån och så var den säsongen förstörd.

Men nu tar man nya sats inför åtti års jubileums året 2009 med nya spelare och en ny tränare Lasse Frisk och en framtidstro på serieseger. Sju stycken nyförvärv har det blivit under Silly Season och man har bara tappat två stycken. Det ska också nämnas att två spelare som efter förra säsongen skulle lägga dojorna på hyllan och under vintern och tidiga våren tagit ner dojorna igen för ytterligare en säsong. De spelarna är riktiga nyckelspelare nämligen anfallaren och målsprutan Peter Andersson 32 år som har som egen målsättning att göra mer än 20 mål under serien och lyckas han med så spelar vi i femman nästa år och det är ingen omöjlighet att han lyckas. Sen Henrik "Lillen" Svensson som är en riktigt energiknippe på mittfältet... eller ja överallt egentligen.

Jag tror mycket på laget, vi har en trupp som ska vara med i toppstriden och även om det finns andra lag som vill blanda sig in i striden om första platsen så är JIF mina favoriter.

Numera har klubben endast herrfotboll men under de gånga åren har det bedrivits ishockey, damfotboll, innebandy för både herr och dam,
bordtennis och gymnastik. Laget spelar vitblåa tröjor, blåa byxor och vita strumpor. Hemmaplanen heter Johansfors IP.


Johansfors IP står redo inför säsongen. Vårt hem, Vår borg

















Andreas "Ante och tillika fotbollsmiraklet" Johansson som spelar på mittfältet i laget svarade på mina frågor om hur läget och förväntingarna är i klubben.

1. Vad har ni förväntningar inför serien?
Exakt vilka förväntningar laget har vet jag inte, men mina egna förväntningar är som alltid att ha skoj. I grund och botten är det vad det går ut på på division sex-nivå. Sedan har man ju förstås förväntningar eller snarare förhoppningar om att vinna så många matcher som möjligt, för även det är en väldigt viktig ingrediens för en fotbollsspelare oavsett division.

2. Ni missade att gå upp i femman i fjol, med bakgrund av det hur har försäsongen varit?
Vi har fått en ny tränare i Lasse Frisk och vi har värvat jättebra spelare så försäsongen har, bortsett från matchen mot L/L varit väldigt bra. Mycket folk på träningarna och ett större intresse kring laget än tidigare på grund av värvningarna.


3. Hur ser laget ut med nyförvärv och vilka har slutat?- är ni bättre rustade i år än i fjol?
Som sagt en ny tränare i Lasse "Mourniho" Frisk. På spelarsidan har Andreas Cornelsen (EIS), Henrik Ahlström (Häradsbäck), Peter Fagerström (L/L), Martin Johansson (L/L), Zoran Cipra (Nybro), David Håll (Borås) och Johan Eriksson (L/L) tillkommit samtidigt som laget från i fjol är intakt sånär som på Hampus Eriksson som provar lyckan i Emmaboda. Så på pappret är vi klart bättre i år än under fjolåret, men som alla vet så vinner man sällan matcher på pappret så det vill till att alla drar åt samma håll på planen.

4. Vad är klubben målsättning?
Vara med i toppstriden.


5 Vad är din personliga målsättning för säsongen?
Ta en plats vilket kan bli svårt i år med tanke på konkurrensen i laget. Men jag ska göra allt jag kan!


6. Vad är er styrka som klubb?
Det är vår otroliga sammanhållning. Alla ställer upp för alla på ett unikt sätt. Jag har aldrig varit i ett lag med liknande sammanhållning innan. Det är vår stora styrka.


7. Finns det något som ni som måste tänka extra på under säsongen? Då menar jag i största allmänhet om det finns några ev. svagheter
Tidigare säsonger har vi rasat i hop som ett korthus om vi har haft nyckelspelare borta. I år har vi väldigt många spelare som är väldigt duktiga så jag tror att på just den punkten ser det lite ljusare ut. Annars vill jag påstå att det finns relativt gott om svagheter då vi spelare i en av landets sämsta divisioner!

8. Vilka ska man hålla ett öga på i Johansfors?
Peter Andersson är fortfarande en av kommunens absolut bästa spelare. Zoran Cipra och Peter Fagerström är väldigt väldigt duktiga och kommer göra stor nytta för oss. Även Axel Karlsson i målet blir viktig.

9. Vilka tror du vinner Emmabodasexan?
Vissefjärda, Flygsfors, Skruv eller Johansfors.

10. Vad vet du om de andra kommunlagen?
Jag är en flitig bloggläsare och läser med jämna mellanrum både Ahonens och Leskovecs bloggar för att se vad som är nytt i deras klubbar. Följer också alla kommunklubbars hemsidor regelbundet så jag har nog hyfsad koll på i alla fall de äldre spelarna som man mött förr. Jonas Svensson kommer som vanligt att tillföra VGIF en hel del, och Martin Leskovec i målet måste vara bra för att Vissefjärda ska vara med och slåss om uppflyttningen Bodabruk har ett blytungt tapp i Rickard Jäghagen som var en av mina favoritspelare tidigare. och jag tror att Boda kommer få det tufft även i år. Vi i JIF hoppas dock kunna dra vårt strå till stacken och fixa ett nyförvärv till Boda i VGIF:s Johan Magnusson som lovat skriva på för dom mörkblåa om Johansfors vinner en match mot Vissefjärda. Har vi en riktigt bra dag när vi möter VGIF så har Boda ett nyförvärv nästa år.

11. Ni har av tidingen Östrans fotbollsbilaga tippats bli etta i serien och får även av andra klubbar bära ett visst favoritskap. Hur hanterar man denna press och förväntningar av människor runt omkring?
Har faktiskt inte märkt av vare sig någon press eller favoritskap. Störst press sätter vi nog på oss själva. Vi har ju en uttalad målsättning att vara med i toppen, och den målsättningen har vi oavsett vad tidningar och konkurrenter tycker. Så Mourinho har ännu inte mediatränat oss, men det kommer kanske!

12. Har du någon hälsning till Boda och Vissefjärda som du vill framföra?
Jag sänder mina varmaste lyckönskningar till bägge lagen

Tack Andreas för att du ville svara på mina frågor och ett stort lycka till dig och hela laget inför det som komma skall.

För oss Johansfors supporters så är dessa derbydatum viktiga och då tar jag med matcherna mot Skruv som visserligen inte är lika uppskruvade som El Classico längre österut mellan Boda-Örsjö men som är viktiga och spännande derbymatcher.

8 maj Johansfors- Vissefjärda
12 juni Skruv- Johansfors
27 juni Johansfors- Bodabruk (Matchen är en del av 80 års jubileums festen)
14 augusti Vissefjärda- Johansfors
7 september Bodabruk- Johansfors
12 september Johansfors- Skruv

För mer information om Johansfors:


Johansfors IF Officiella hemsida
JIF-bloggen-Ordförande och spelare och eldsjälen Dennis Randewalls blogg
Yzermans blogg

2 kommentarer:

Mats sa...

Hej,

Kul blogg. Gjorde en sökning på JIF och Åfors Goif då jag nyligen varit och fotograferat deras idrottsplatser.
Johansfors IP var en fin anläggning, Eriksvallen i Eriksmåla syns dock att den inte har använts på flera år.
Jag gör en hemsida om idrottsplatser och var ute efter lite info om dessa klubbar. Känner du till något om Åfors Goif så får du gärna maila mig.

Mvh

Mats
mats@idrottsplats.se
www.idrottsplats.se

Nicke Grozdanovski sa...

Hej Mats.. Jag har din sida bland mina favoriter och ska även länka till den från min blogg. Jag tycker den är helt underbar och jag ser fram emot att se bilderna från Eriksvallen och Johansfors IP på bilderna.

När det gäller Åfors så känner jag inte så mycket om klubbens historia men jag kan prata med några äldre som var med på den tiden om de har uppgifter som jag kan ge dig. vad jag vet är att de återupptog sin verksamhet i slutet av 90-talet och fram till 2004 då man låg i femman men då la ner laget pga spelarbrist.

Kamratliga hälsningar.