lördag, april 18, 2009

Livet i EU som bok

Nu släpper Vänsterpartiets EU-parlamentariker Jens Holm en ny bok om spelet bakom kulisserna i EU. "EU Inifrån" är en blandning av personlig betraktelse över livet som EU-parlamentariker och mer politiskt grundad EU-kritik.

Varför skrev du boken?

Delvis i terapeutiskt syfte. Jag var jag så omskakad och förbluffad över hur många betydelsefulla lagar vi klubbade igenom varje dag som folk inte har en aning om. Jag var helt enkelt tvungen att skriva av mig. Men jag ville också ge en personlig beskrivning av livet som EU-parlamentariker.

Vad blev du mest förvånad över när du kom till Bryssel?

Att livsstilen är så utstuderat luxuös. Det är dyra bilar, dyra viner. Det känns lite som att hela EU-byråkratin är besatt av att utstråla makt.

Vilken är den största missuppfattningen om EU bland svenskar?

Uppfattningen att EU inte bestämmer så mycket. Dom flesta svenskar tror nog att EU bara bestämmer i vissa övergripande frågor. Men faktum är att EU bestämmer 70 procent av det som händer i en vanlig svensk kommun på ett eller annat sätt.

Varför ska man rösta på vänsterpartiet i EU-parlamentsvalet när ni ändå inte gillar EU?

Just därför. För att vi är det enda riktigt EU-kritiska svenska partiet just nu. Vi är ett av få partier som spjärnar emot när EU millimeter för millimeter baxas mot att bli en superstat.

Boken "EU Inifrån" finns att köpa på vänsterns nätbokhandel Redplanet.se och rekommenderas varmt alla som vill slipa sina argument mot EU i den stundande valrörelsen.

Inga kommentarer: