onsdag, april 15, 2009

Visst gör det ont när knoppar brister

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer och det som stänger

Första strofen i Karin Boyes berömda dikt som skrev 1935.


Visst gör det säkert ont när knoppar brister men det är också en sprängkraft och vilja som ger träden livskraft och oss andra en föraning om att sommaren är på väg. Det grönskar i nejdens varma famn och ger oss dess kraft och glädje. Det vill jag visa med dessa kort tagna i dag på gårdsplanen utanför min lägenhet i Emmaboda
















Jag tror att detta är en Avenbok som just slagit ut sina spröda blad. Men rätta mig gärna om jag har fel. :)





















Snart dags att börja räkna löv igen Björn.

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Hm, ja det var ju en matematisk formel för lövräknandet som skulle konstrueras... kanske dax att prestera den innan det blir lövfällning igen ...

Kollade i floran och avenbokens blad ser ut så där. Nordgränsen för större bestånd verkar gå mitt i Småland.

Nicke Grozdanovski sa...

jag hade lite hjälp av Karin när vi kom överens om att de var en Avenbok. Är ingen botaniker, men jag lär mig ;-)